1 1
> Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6
der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag
Binnenhof 4 Postbus 20901
2500 EX Den Haag
2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71
F 070 351 78 95
Contactpersoon
---
T -
Ons kenmerk
RWS/SDG/NW/09/471/77495
Uw kenmerk
Datum 20 mei 2009 2009Z04767
Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
---
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik de vragen van het lid De Rouwe van 17 maart 2009 over
files door flitsers.
1. Bent u bekend met het nieuwsitem `Flitsers veroorzaken files'?1
1. Ja.
2. Bent u van mening dat snelheidscontroles primair tot doel hebben de
verkeersveiligheid te bevorderen, door een betere naleving van de
maximumsnelheid te realiseren?
2. Het bevorderen van de verkeersveiligheid is in algemene zin het primaire doel
van snelheidscontroles, echter op een aantal locaties zijn ook de verbetering
van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluidsproductie van het verkeer
belangrijke doelen.
3. Kunt u aangeven hoeveel ongevallen in 2008 plaatsvonden in een file? Bent u
van mening dat een snelweg waar files staan verkeersonveiliger is dan een
snelweg waarop kan worden doorgereden?
3. In 2008 zijn er 2513 ongevallen door de politie geregistreerd in files op het
hoofdwegennet. Tijdens files is er een verhoogde kans op ongevallen aan de
staart van de file of als gevolg van onvoldoende afstandhouden. Om deze
ongevallen te voorkomen is het filebeveiligingssysteem ingevoerd welke
automobilisten waarschuwt voor een naderende file of adviseert over een
veilige rijsnelheid in de file door snelheidsadviezen boven de weg.
1 RTL Nieuws, 9 maart 2009
a
Pagina 1 van 2
Datum
4. Kunt u het verschil tussen de door het KLPD en de VID waargenomen aantal 20 mei 2009
files bij flitslocaties verklaren? Bent u bereid onafhankelijk onderzoek te laten Ons kenmerk
doen naar een mogelijk causaal verband tussen flitslocaties en files in het RWS/SDG/NW/09/471/77495
algemeen en op specifieke locaties in het bijzonder?
4. Het verschil tussen de door het KLPD en de VID waargenomen aantal files bij
flitslocaties is te verklaren uit de gehanteerde onderzoeksmethoden. Het KLPD
noemt de snelheidscontrole de oorzaak van de file wanneer de file langs de
meetlocatie stond op het tijdstip dat er daadwerkelijk een snelheidscontrole
was. De VID noemt de snelheidscontrole de oorzaak van de file wanneer de
file stond in een gebied van circa 3 tot 5 kilometer rondom de flitslocatie op
het tijdstip dat er een controle gepland was.
Wanneer het KLPD tijdens een snelheidscontrole constateert dat de
betreffende controle een file veroorzaakt wordt de controle (tijdelijk)
opgeheven. Wanneer in de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat een file
wordt opgemerkt die veroorzaakt wordt door een snelheidscontrole wordt het
KLPD verzocht deze controle (tijdelijk) op te heffen. Door de werkwijze van
zowel het KLPD als de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat worden files die
veroorzaakt worden door flitsers aan de bron bestreden. Een onafhankelijk
onderzoek naar een causaal verband tussen flitslocaties en files acht ik
derhalve niet noodzakelijk.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
Pagina 2 van 2
Ministerie van Verkeer en Waterstaat