Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2594 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
---
T -

Ons kenmerk RWS/SDG/NW/09/471/77495

Uw kenmerk Datum 20 mei 2009 2009Z04767

Onderwerp Kamervragen Bijlage(n)
---

Geachte voorzitter,

Hierbij beantwoord ik de vragen van het lid De Rouwe van 17 maart 2009 over files door flitsers.


1. Bent u bekend met het nieuwsitem `Flitsers veroorzaken files'?1


1. Ja.


2. Bent u van mening dat snelheidscontroles primair tot doel hebben de verkeersveiligheid te bevorderen, door een betere naleving van de maximumsnelheid te realiseren?


2. Het bevorderen van de verkeersveiligheid is in algemene zin het primaire doel van snelheidscontroles, echter op een aantal locaties zijn ook de verbetering van de luchtkwaliteit en vermindering van de geluidsproductie van het verkeer belangrijke doelen.


3. Kunt u aangeven hoeveel ongevallen in 2008 plaatsvonden in een file? Bent u van mening dat een snelweg waar files staan verkeersonveiliger is dan een snelweg waarop kan worden doorgereden?

3. In 2008 zijn er 2513 ongevallen door de politie geregistreerd in files op het hoofdwegennet. Tijdens files is er een verhoogde kans op ongevallen aan de staart van de file of als gevolg van onvoldoende afstandhouden. Om deze ongevallen te voorkomen is het filebeveiligingssysteem ingevoerd welke automobilisten waarschuwt voor een naderende file of adviseert over een veilige rijsnelheid in de file door snelheidsadviezen boven de weg.


1 RTL Nieuws, 9 maart 2009
a

Pagina 1 van 2





Datum
4. Kunt u het verschil tussen de door het KLPD en de VID waargenomen aantal 20 mei 2009

files bij flitslocaties verklaren? Bent u bereid onafhankelijk onderzoek te laten Ons kenmerk doen naar een mogelijk causaal verband tussen flitslocaties en files in het RWS/SDG/NW/09/471/77495 algemeen en op specifieke locaties in het bijzonder?

4. Het verschil tussen de door het KLPD en de VID waargenomen aantal files bij flitslocaties is te verklaren uit de gehanteerde onderzoeksmethoden. Het KLPD noemt de snelheidscontrole de oorzaak van de file wanneer de file langs de meetlocatie stond op het tijdstip dat er daadwerkelijk een snelheidscontrole was. De VID noemt de snelheidscontrole de oorzaak van de file wanneer de file stond in een gebied van circa 3 tot 5 kilometer rondom de flitslocatie op het tijdstip dat er een controle gepland was. Wanneer het KLPD tijdens een snelheidscontrole constateert dat de betreffende controle een file veroorzaakt wordt de controle (tijdelijk) opgeheven. Wanneer in de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat een file wordt opgemerkt die veroorzaakt wordt door een snelheidscontrole wordt het KLPD verzocht deze controle (tijdelijk) op te heffen. Door de werkwijze van zowel het KLPD als de verkeerscentrales van Rijkswaterstaat worden files die veroorzaakt worden door flitsers aan de bron bestreden. Een onafhankelijk onderzoek naar een causaal verband tussen flitslocaties en files acht ik derhalve niet noodzakelijk.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 2 van 2