Gemeente Amersfoort

Persbericht Gemeente Amersfoort - woensdag 20 mei 2009

Cliënten zijn tevreden over dienstverlening sociale dienst

Veruit de meeste cliënten zijn tevreden tot zeer tevreden over de dienstverlening van de sociale dienst. Zo is de meerderheid tevreden over zijn klantmanager en trajectbegeleider, de ontvangst in de hal, de wachttijden bij aanvragen, de telefonische bereikbaarheid en het huisbezoek. Dit blijkt uit een onderzoek naar de tevredenheid van cliënten dat de afdeling Onderzoek en Statistiek van de gemeente heeft uitgevoerd.

Voor het onderzoek zijn 600 cliënten benaderd met een schriftelijke vragenlijst die persoonlijk bij hen is opgehaald. Deze werkwijze leverde een hoge respons op van 59%. In 2004 is een soortgelijk onderzoek uitgevoerd. Waar mogelijk zijn de resultaten uit 2008 vergeleken met die uit 2004. Daaruit blijkt dat een aantal veranderingen succesvol heeft doorgewerkt op de beleving van de cliënten. Door het op afspraak werken is het bijvoorbeeld rustiger geworden in de hal en zijn de wachttijden korter. Ook de ingevoerde informatiemap blijken cliënten relatief goed te gebruiken.

'Doen wat je kunt'
In 2005 is een nieuw beleidskader vastgesteld met als motto 'Doen wat je kunt'. De trajectbegeleiders zetten ontvangers van een bijstandsuitkering nu meer onder druk om actief te worden. Ook is de samenstelling van de groep uitkeringsgerechtigden de afgelopen jaren veranderd. Er zijn namelijk relatief veel kansrijke personen uitgestroomd naar werk. Hierdoor is de gemiddelde afstand tot de arbeidsmarkt toegenomen. Dit zijn mogelijke verklaringen voor het feit dat de tevredenheid over de trajectbegeleiders iets is teruggelopen ten opzichte van 2004.

Verbeteracties
Hoewel de uitkomsten van het onderzoek positief zijn blijft de sociale dienst streven naar verdere verbetering van de dienstverlening. Zo ontwikkelt de sociale dienst bijvoorbeeld een folder om de cliënten beter te informeren over de rechten en plichten tijdens een huisbezoek. Ook worden de wachttijden voor het aanvragen van bijzondere bijstand verkort door in 2009 een snelloket in te voeren. Daarnaast gaat de sociale dienst de contactmogelijkheden voor de cliënten via persoonlijke gesprekken, e-mail en telefoon verder optimaliseren.

Noot voor de redactie,