Ingezonden persbericht


Persbericht

Amsterdam, 20 mei 2009

Psychologie Magazine toont aan:
Nederlands onderwijs sluit slecht aan op het brein.

Kinderen leren tegenwoordig niks meer op school, wordt vaak verzucht. In het juninummer van Psychologie Magazine vertellen breindeskundigen waarom dat zo is: het Nederlandse onderwijs sluit niet goed aan op jonge hersenen..

Rekenonderwijs begint te vroeg
Kinderen moeten al in groep 3 beginnen met rekenen, maar voor veel jonge breinen is dat te vroeg. Als je hersenen die daar nog niet aan toe zijn lastigvalt met abstract redeneren en logica, ligt rekenangst op de loer..

Het schoolsysteem stelt jongens achter
Ons onderwijs draait om samenwerken, discussiëren en presenteren. Deze opzet sluit veel beter aan bij het brein van meisjes (socialer en beter in taal) dan bij het brein van jongens (sterker motorisch en ruimtelijk georiënteerd). Jongetjes krijgen daardoor vaak onterecht een adhd-etiket en een te laag schooladvies.

Talenonderwijs start te laat
Tot aan de puberteit kun je relatief moeiteloos een andere taal dan je moerstaal leren spreken. Daarna krijgt het brein het steeds lastiger - en juist dán pas leren de meeste kinderen op school hoe je une baguette of ein Bratwurst bestelt.

Tieners kunnen niet plannen en kiezen
Middelbare scholieren moeten hun studie zelf plannen en belangrijke besluiten nemen over de toekomst. Maar dat kúnnen ze helemaal niet. Een enorme lading hormonen beïnvloedt hun brein dusdanig dat ze moeite hebben met logisch denken en consequenties overzien.

Lessen beginnen een uur te vroeg
In de puberteit wordt de slaapklok ge-reset. Daardoor zijn pubers 's avonds niet in bed te krijgen en er 's ochtends niet uit te branden. Scholen moeten meer rekening houden met puber-jetlags, zoals een uur later beginnen, of beginnen met mentaal minder belastende vakken zoals gym, tekenen en handenarbeid.

Noot voor redacties,