Internet onbetaalbaar

Amsterdam, 20 mei 2009

Dertig dagen zonder internet, zelfs in ruil voor geld wil de helft van de internetgebruikers dat niet. Het aantal internetshoppers stijgt. Zij besteden 25 euro per maand. Tweederde van de respondenten verkoopt wel eens spullen via internet.

Internet is niet meer weg te denken, ook niet in onze economie. Consumenten gebruiken het internet massaal om informatie te verzamelen, prijzen van producten te vergelijken en om spullen te kopen en verkopen. Alle reden voor het ING Economisch Bureau om de afgelopen week de dagelijkse internetpeiling ING Vraag van Vandaag eens te richten op het thema internet. Per dag peilden we de stemming van gemiddeld 57.500 bezoekers van ING.nl (tussen 42.200 en 69.700) over hun koopgedrag en de waarde van het internet.

Internet als eerste levensbehoefte

Is internet een handige luxe of een basisbehoefte? Het lijkt op het laatste, want we kunnen het moeilijk dertig dagen zonder internet stellen. De helft (48%) van de respondenten op de ING Vraag van Vandaag is niet bereid om het internet thuis een maand lang op te geven, ook niet voor geld. Kennelijk is het internet voor hen van onbetaalbare waarde. Een kwart (23%) wil het alleen zonder internet stellen in ruil voor een bedrag hoger dan 100 euro. Nog eens een op de elf (9%) respondenten vindt dat daar een compensatie tot 100 euro tegenover moet staan. Een minderheid van een op de vijf (20%) ziet ook zonder tegenprestatie een maand lang af van het wereldwijde web.

Digitaal rollende euro's

Internet speelt een belangrijke rol als marktplaats. Van de respondenten koopt de overgrote meerderheid wel eens iets via internet: een kwart (23%) doet dat vaak, tweederde (64%) soms. Slechts een op de acht (13%) bezoekers koopt nooit iets via het web. Die groep is de afgelopen twee jaar kleiner geworden. In maart 2007 ging het namelijk nog om een op de zes (16%) respondenten.

25 euro per maand

De ondervraagde internetshoppers geven per maand zo'n 25 euro uit aan internetaankopen. Zo heeft een op de vijf (21%) respondenten de afgelopen twaalf maanden meer dan 500 euro via het internet besteed. Ruim een kwart (27%) houdt het op een bedrag van 100 tot 500 euro en voor een op de zes (16%) gaat het om 50 tot 100 euro. Nog eens eenzesde (16%) van de respondenten heeft tot 50 euro uitgegeven. Dat betekent dat het per internetshopper gemiddeld al snel om 300 euro per jaar gaat. Waar geven zij hun geld aan uit? Dat is vaak aan boeken en muziek. Een kwart (24%) van de respondenten noemt dit de belangrijkste uitgavencategorie op internet. Een op de vijf (19%) zegt het meeste geld te besteden aan reizen. Voor 1% voeren de boodschappen de boventoon. Twee op de vijf (41%) respondenten noemt iets anders als voornaamste internetaankoop. Het gaat dan bijvoorbeeld om kleding of tweedehands artikelen.

Vergelijk je rijk

Kopen via internet is het makkelijkst voor uniforme producten. Consumenten weten dan ongeveer wat ze kunnen verwachten. Niet voor niets worden online veel cd's, boeken en vliegtickets verkocht. Van dat soort producten doet vaak vooral de prijs ertoe. Consumenten blijken op internet massaal de prijzen van producten te vergelijken. Twee op de vijf (39%) respondenten zegt vaak aan prijsvergelijking te doen en nog eens twee op de vijf (42%) doet dat soms. Die prijsvergelijking hoeft zich natuurlijk niet te beperken tot producten die via internet worden gekocht. Consumenten kunnen natuurlijk ook kijken wat een nieuwe televisie zou kosten, checken wat de marktwaarde is van hun auto of kijken voor hoeveel het huis van de buren te koop staat.

Verkopen via het web

Het internet maakt van consumenten ook verkopers. Een op de acht (12%) respondenten verkoopt zelfs vaak iets via internet. Ruim de helft (53%) doet dat soms en ruim een derde (35%) nooit. Uiteraard bestond de markt voor tweedehands spullen al voor het internet. De advertenties stonden toen vooral op briefjes in de supermarkt en advertenties in een plaatselijk krantje. Tweedehands auto's of muziekinstrumenten wisselden vooral via een dealer of winkel van eigenaar. Het internet heeft een deel van die markt overgenomen en maakt het voor internetverkopers mogelijk om hun waar te tonen aan een groter publiek. Dat kan voor de verkopers trouwens ook een nadeel zijn, want ze krijgen er ook meer concurrenten bij. Daardoor kunnen eventuele kopers kiezen uit een groter aanbod en weten zij beter wat bijvoorbeeld een bepaalde auto moet kosten.

© 2009 ING Economisch Bureau