Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Werk van Mondriaan in 'de schatkamer' van het Mondriaanhuis: Piet Mondriaan rond 1909 - pril modern experiment in omgeving Amsterdam 17 mei t/m 13 september 2009

Piet Mondriaan rond 1909 - pril modern experiment in omgeving Amsterdam

Het Mondriaanhuis heeft de afgelopen maanden een verbouwing ondergaan. Het museum, gevestigd in het geboortehuis van Piet Mondriaan, ging afgelopen zaterdag weer open en is nu beter geklimatiseerd, voorzien van een ingang aan de voor- en achterzijde en heeft meer expositieruimte gekregen. Een van de zalen op de benedenverdieping is bestemd tot 'de Schatkamer'. In deze zaal wordt werk van Piet Mondriaan geëxposeerd. In de eerste tentoonstelling na de verbouwing zijn acht werken van Mondriaan te zien die hij maakte tussen 1900 en 1910. Mondriaan verhuisde in die jaren van Brabant naar Amsterdam. Vanuit de hoofdstad trok hij er regelmatig op uit om te schetsen langs de oevers van de Amstel en het Gein. Naast de landschapsschilderijen is een portret van Arda Boogers te zien.

De werk van Mondriaan in de jaren rond circa 1900 tot 1910 markeert een belangrijk scharnierpunt in zijn oeuvre: in die periode ontwikkelt zijn werk zich geleidelijk van een naturalistische naar een meer geabstraheerde beeldtaal. In de Schatkamer zijn een tekening en zes schilderijen van het rivierlandschap rond het Gein te zien die exemplarisch voor deze ontwikkeling zijn. De vroegste schilderijen van de omgeving rond Amsterdam zijn nog bijna geheel realistisch, maar geleidelijk werkt hij de landschappen, of onderdelen ervan, vlakmatiger uit, vereenvoudigt de beeldopbouw en gaat meer kleur gebruiken. Mondriaan begon steeds meer te experimenteren in zijn landschappen. Hij liet steeds vaker elementen weg of gaf ze nog slechts met ijle kwaststreken weer. De tekening in De Schatkamer is een studie van het takkenpatroon van een bloeiende appelboom. De tekening vormt de opmaat voor zijn serie alsmaar abstracter uitgewerkte bomen.

Het portret van Arda Boogers (1891-1968) valt buiten de geschetste ontwikkeling van Mondriaans landschappen. Het mooie, ingetogen portret dat hij van haar maakte, is klassiek. Van een abstracte vormentaal is geen sprake. Arda Boogers kreeg privéles van Mondriaan in Amsterdam, waar beiden op dat moment woonden. Exact een eeuw geleden stond ze model voor Mondriaan. Of Mondriaan en Arda Boogers een verhouding hebben gehad, is onbekend. Het Mondriaanhuis heeft het portret voor de duur van de expositie in bruikleen gekregen van Museum Freriks in Winterswijk. De tentoonstelling in De Schatkamer, is tot en met 13 september in het Mondriaanhuis te zien. Verder is in het Mondriaanhuis de tentoonstelling Zonen en Dochters van Amersfoort te zien en een tentoonstelling van werk van CKV leerlingen van Amersfoortse middelbare scholieren: de 'kleinkinderen' van Amersfoort.

openingstijden:
dinsdag t/m vrijdag 11.00 -17.00 uur
zaterdag, zon- en feestdagen 12.00 - 17.00 uur
Hemelvaartdag en Tweede Pinksterdag open

entree:
volwassenen ¤ 5,-
tot 18 jaar en museumkaart gratis

/////// einde bericht ///////

Hoofdsponsor: A.H.M. Holding b.v.
Partner: Meeùs Assurantiën
Sponsors: Enbiun, Heilijgers bv, Twynstra Gudde Adviseurs en Managers, Xtralan b.v.

De tentoonstelling is tot stand gekomen m.m.v.: Simonis & Buunk, Kunsthandel Ede, Museum Freriks Winterswijk, familie Scholten, Cees en Jarmila Kamerbeek