Gemeente Tilburg

Nummer
2009202BW
Datum
20 mei 2009

Opnieuw hoge waardering voor Tilburgse
dienstverlening

De stadswinkels in Tilburg krijgen van de bezoekers, net als vorig jaar, een 7,8 als gemiddeld rapportcijfer. Dit blijkt uit een onderzoek van TNS NIPO, dat in opdracht van Benchmarking Publiekszaken de dienstverlening aan de gemeentelijke publieksbalies onderzocht.
Tilburgers zijn vooral tevreden over de service aan de balie. De deskundigheid, vriendelijkheid en uiterlijke verzorging van de baliemedewerkers scoren hoog. Ook krijgt de bereikbaarheid van het gemeentehuis, de bewegwijzering in de stadswinkel en de privacy aan de balie een goede beoordeling. Over de kosten zijn mensen minder tevreden. Dit is moeilijk te beïnvloeden, omdat de prijs voor bijvoorbeeld een paspoort landelijk is vastgesteld.
Naast de persoonlijke dienstverlening scoort ook de digitale dienstverlening goed. De snelheid, het uiterlijk en de gebruiksvriendelijkheid van de website krijgen een dikke voldoende. Mensen zijn ook tevreden over het online regelen van gemeentezaken, zoals het doorgeven van een verhuizing of bestellen van een uittreksel. Op afspraak naar de stadswinkel
Verder blijkt uit het onderzoek dat meer mensen op afspraak naar de stadswinkels komen. Dit wil de gemeente blijven stimuleren. Voor bezoekers die 'op de bonnefooi' binnenlopen, is er een kans dat de wachttijd langer is dan gepland. Terwijl je met een afspraak snel geholpen bent. Een afspraak kan worden gemaakt via www.tilburg.nl of via telefoonnummer (013) 213 13 13. Ter promotie van de afspraakservice heeft de gemeente een filmpje gemaakt dat te zien is op de website.
Landelijk onderzoek
Het klanttevredenheidsonderzoek is een jaarlijks terugkerende benchmark. Dat wil zeggen dat de eindresultaten van verschillende Nederlandse gemeenten met elkaar worden vergeleken. 105 gemeenten, die samen meer dan de helft van alle inwoners van Nederland vertegenwoordigen, hebben meegewerkt aan het onderzoek dat gericht is op het meten, vergelijken en verbeteren van de directe dienstverlening aan klanten. Dit persbericht beschrijft activiteiten die horen bij de uitvoering van eerder vastgesteld beleid.



Gemeente Tilburg