Ingezonden persbericht


wehkamp.nl kiest voor marketingsoftware van Unica

Online retailer integreert offline en online communicatie voor betere dienstverlening aan zijn klanten

Amsterdam, 20 mei 2009 - Online retailer wehkamp.nl kiest de interactieve marketingsoftware van Unica als basis voor de integratie van zijn offline en online communicatie. Met de Unica-oplossing wil wehkamp.nl de dienstverlening aan zijn 1,3 miljoen klanten verder verbeteren en de verschillende kanalen die het inzet, optimaal benutten.

wehkamp.nl heeft zich in de afgelopen jaren ontwikkeld van een traditioneel postorderbedrijf naar een van de grootste online retailers van Nederland. Het bedrijf haalt inmiddels vijfentachtig procent van zijn omzet uit het internetkanaal. Om dit kanaal beter te kunnen afstemmen op de offline kanalen telefoon en direct mail, ging wehkamp.nl op zoek naar een softwareoplossing die dit proces kan ondersteunen. Het bedrijf bekeek verschillende mogelijkheden en koos na een oriëntatie onder verschillende aanbieders voor de campagnemanagementoplossing van Unica.

"Het komt nog regelmatig voor dat klanten hun elektronische winkelwagen vullen, maar aan het eind van het proces niet tot een bestelling komen", zegt Wilson Spoor, Manager Marketing Intelligence bij wehkamp.nl. "Afhankelijk van waar men in het winkelmandproces is afgehaakt, bellen of e-mailen we klanten na om te vragen of er misschien iets niet duidelijk was. In de meeste gevallen kunnen we een klant dan verder helpen en wordt de bestelling alsnog geplaatst. Ook zien we mogelijkheden om met campagnes nieuwe klanten op een goede manier wegwijs te maken in onze online winkel. Daarnaast blijven printmedia een rol spelen. Voorheen verscheen er elk kwartaal een dikke catalogus, nu brengen we maandelijks een compacte inspirerende versie uit, die het bezoek aan ons online kanaal in sterke mate ondersteunt. Met de Unica-software kunnen we de verzending van deze maandcatalogi ook verder afstemmen op de doelgroepen."

De campagne management oplossing van Unica stelt wehkamp.nl in staat om zijn online en offline databronnen te integreren, waardoor een 360° beeld van de klant mogelijk is. Daarmee kan wehkamp.nl de dienstverlening aan zijn klanten verder verbeteren, onder meer door beter in te spelen op hun interesses. wehkamp.nl kan deze interesses onder meer afleiden uit de internetpagina's die een klant bezoekt of de bestellingen die hij/zij doet. Verder wil wehkamp.nl meer behulpzaam zijn bij het daadwerkelijke bestelproces.

"De belangrijkste redenen voor onze keus zijn de brede functionaliteit, het gebruiksgemak en de robuustheid van de Unica-oplossing", zegt Spoor. "Daarnaast biedt Unica de beste prijs-prestatieverhouding en levert het bewezen technologie. Rapporten van onderzoeksbureaus als Gartner en Forrester bevestigen dit."

wehkamp.nl verwacht in de zomer van 2009 de eerste campagnes uit te voeren met de Unica-software en overweegt om de software in al zijn kanalen in te zetten.

###

Over Unica

Unica® Corporation (Nasdaq: UNCA) is een toonaangevende, wereldwijde leverancier van software voor Enterprise Marketing Management (EMM). Unica richt zich exclusief op de behoeften van marketeers en levert de meest uitgebreide EMM-suite op de markt. De software van Unica stroomlijnt het volledige marketingproces voor merken-, relatie- en internetmarketing: van planning en budgettering tot en met projectmanagement, uitvoering en evaluatie. Wereldwijd vertrouwen meer dan 800 bedrijven op Unica voor hun marketingbeheer.

Het hoofdkantoor van Unica bevindt zich in Waltham (Massachusetts, VS). Verder heeft het bedrijf kantoren over de hele wereld. Bezoek www.unica.com voor meer informatie.