Nederlandse ontwerpers kiezen massaal voor bont

22/05/2009 13:29

Mediawaves

Steeds meer Nederlandse ontwerpers werken met bont. Een trend die zich voordoet van onze internationale sterren Viktor & Rolf tot gevestigde namen als Frans Molenaar, Mart Visser en Ronald Kolk. Maar nu vooral ook onder de nieuwste generatie modeontwerpers. Nederlandse ontwerpers toonden bont op de catwalks van de modeweken in Parijs, Barcelona en Amsterdam. Minimaal vijftien studenten - afkomstig van verschillende academies - zullen bont in hun eindexamencollecties gebruiken die in juni zullen worden gepresenteerd.

'Deze ontwikkeling is al een tijd aan de gang, maar zet nu spectaculair door', aldus Ron Haarman, woordvoerder van het Nederlands Bont Instituut en Furworks. 'Met vijftien studenten werken we samen. Maar we weten dat het er meer zijn. Nederlandse ontwerpers hebben goed gezien dat bont een belangrijke rol speelt in het internationale modebeeld. Het is een duurzaam en natuurlijk materiaal, waarmee collecties een niet te imiteren uitstraling krijgen. Nederlandse ontwerpers dragen hun steentje bij om met hun eigen handschrift deze internationale trend te verstevigen'.

De modeontwerpers werken met een breed assortiment bontsoorten van konijn t/m nerts. In het laatste geval kiezen ze ervoor om het Furworks label te gebruiken. Dit garandeert dat het nertsenbont afkomstig is van Nederlandse nertsenhouderijen die voorop lopen in de wereld wat betreft bedrijfsvoering en dierenwelzijn. Viktor & Rolf maakten gebruik van dit label voor een spectaculaire vernieuwende nertsmantel die onlangs in Parijs werd geshowd.

'Natuurlijk denken ontwerpers ook na over wat verantwoord is aldus Ron Haarman.'Daarom is de introductie van het Furworks label voor ons zo belangrijk. Het garandeert de ontwerper en de consument het beste van het beste in kwaliteit en dierenwelzijn als het gaat om nertsenbont. Nederlandse ontwerpers die werken met Nederlands bont: een oer Hollands product waar trots op dienen te zijn'.

Furworks - het bontinnovatiecentrum van Nederland - heeft onlangs haar staf uitgebreid met de jonge modeontwerper Coen Carstens als hoofd Design & Product ontwikkeling om aan de toenemende vraag van de Nederlandse modewereld te voldoen. Workshops en individuele begeleiding van Nederlandse ontwerpers op het gebied van bont behoren tot de kerntaken van Furworks.

Amsterdam, 22 mei 2009

Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.





http://www.bontwijzer.nl