Partij van de Arbeid

Den Haag, 22 mei 2009

Schriftelijke vragen van de leden Samsom (PvdA),
Cramer (CU) en Koopmans (CDA) aan de minister van
Verkeer en Waterstaat

over de vertraging van OV-SAAL.


* Bent u bekend met het bericht 'Files op het spoor' (Telegraaf 19/05/2009)?


* Bent u van mening dat de uitbreiding van twee naar vier sporen op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (OV-SAAL) van groot belang is voor een goede bereikbaarheid van en naar de Randstad?


* Bent u van mening dat de uitbreiding tevens essentieel is voor de economie?


* En bent u van mening dat de uitbreiding bovendien van cruciaal belang is voor het behalen van de kabinetsdoelstellingen m.b.t. de reizigersgroei?


* Bent u voorts van mening dat de vertraagde uitbouw van dit traject tevens extra problemen geeft wanneer de Hanzelijn in 2012 in gebruik wordt genomen?


* In de brief aan de Tweede Kamer van 14 april jl. bij de Aanbieding van de tweede voortgangsrapportage over de Kabinetsambities Spoor geeft u aan dat een deel van de werkzaamheden vertraging oploopt; welke werkzaamheden dreigen nu vertraging op de lopen, hoe groot is deze vertraging per onderdeel en wat zijn daarvan de consequenties?


* In het Telegraaf-artikel stelt ProRail dat de vertraging mogelijk oploopt tot 2015/2016, terwijl in de tussenrapportage 2013/2014 gemeld wordt; klopt het dat er mogelijk sprake is van twee jaar vertraging van de korte termijn maatregelen?
* Kunt u de audit van Horvat & Partners dat blijkens het artikel in de Telegraaf opgeleverd is naar de Kamer sturen?
* Bent u van mening dat vertraging van de bouw niet wenselijk is? Zo nee, waarom niet, zo ja, kunt u aangeven op welke manier u deze vertraging gaat voorkomen?