Beeld en Geluid


Themaweek

Lekker Beroemd, themaweek over imago en media
Amsterdam, 21 april 2009

Van 25 t/m 31 mei organiseert het Mediawijsheid Expertisecentrum de themaweek Lekker Beroemd. Via tv, radio en internet, kranten, workshops en lezingen krijgen jongeren en hun ouders tips over slim leren omgaan met media, met name internet.

Het Mediawijsheid Expertisecentrum is vorig jaar door de overheid opgezet om mensen bewuster, kritischer, actiever en veiliger om te laten gaan met media. De eerste publieksactiviteit die het centrum organiseert is de themaweek Lekker Beroemd, van maandag 25 tot zondag 31 mei. Internet biedt via sites zoals Hyves, MySpace, Facebook en Twitter iedereen de kans een publiek imago te creëren. Vooral voor jongeren is het een belangrijk podium om zich te presenteren: dit ben ik, zo wil ik overkomen. Ze laten zich daarbij beïnvloeden door rolmodellen in massamedia. De themaweek wil jongeren en hun ouders na laten denken over hun mediagedrag, bewust maken over de manier waarop media werken, hoe ze invloed hebben op de gewenste identiteit van veel jongeren.

Krant en website
De themaweek Lekker Beroemd bestaat uit tal van activiteiten. Zo lanceert het Mediawijsheid Expertisecentrum de website www.mediawijzer.net en brengt het, samen met de Stichting Mijn Kind Online en Kidsweek, een speciale Mediawijzerkrant uit. De presentatie is 27 mei op het Lekker Beroemd Gala in het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid. De Mediawijzerkrant, met een oplage van 700.000 exemplaren, wordt gratis op scholen verspreid dankzij een bijdrage van KPN en ligt daarnaast in bibliotheken. Op dinsdag 26 mei verschijnt de krant als bijlage van de Volkskrant en Trouw.

Onder meer Yolanthe Cabeau van Kasbergen, Sascha Visser, Wilma Nanninga, Gerard Joling en Ton Elias vertellen op de site en in de krant over hun ervaringen en geven tips. Moet je in de media en op internet altijd de waarheid vertellen over jezelf? Mag je jezelf mooier voordoen? Wat moet je doen als een roddel over je rondgaat? Hoe zet je die recht?

Overige activiteiten
Behalve de krant en de site besteden diverse media aandacht aan de themaweek Lekker Beroemd, zoals tv-programma's op TMF en Z@pp. Veel openbare bibliotheken organiseren in de themaweek publieksactiviteiten. En ook 132 organisaties en bedrijven - de netwerkpartners van het Mediawijsheid Expertisecentrum - besteden aandacht aan de themaweek Lekker Beroemd. Een overzicht van alle activiteiten verschijnt op de site www.mediawijzer.net.
---