Persbericht
0905.195
Den Haag, vrijdag 22 mei 2009
In 2039 zijn verkeersongelukken verleden tijd
Siemens investeert jaarlijks 1 miljard euro in R&D voor mobiliteit
Den Haag In 2039 is de vraag naar transport en vervoer sterk
toegenomen. Als er gereisd wordt, is reistijd korter dankzij
zelfsturende elektrische autos, die als een autotrein dicht op elkaar
rijden zonder de veiligheid in gevaar te brengen. Verkeersongelukken
en dus ook verkeersdoden en verkeersgewonden zijn verleden tijd. De
reistijd wordt wel effectiever en productiever gebruikt. Vergaderingen
worden via driedimensionale videoconferencing gehouden. Het zijn
realistische scenarios, die directeur Marco Jungbeker presenteert aan
de Nederlandse overheid, vervoersbedrijven en ingenieursbureaus.
De scenarios zijn de uitkomst van een twee jaar lange studie die
Siemens wereldwijd hield. In ruim 40 grote steden werd onderzoek
gedaan naar de megatrends voor de komende jaren. Daaruit blijkt onder
andere dat de komende jaren een enorme trek naar de steden zal
ontstaan en 40 procent van de economische activiteiten daar zal
plaatsvinden. Als er niets wordt gedaan, zal het aantal broeikasgassen
nog eens met 25 procent toenemen. Siemens Nederland vertaalde de
trends naar de Nederlandse situatie.
Zo zal in 2039 Nederland ook vijftig Go en Flowcentres tellen, waar
reizigers kunnen overstappen op tram, trein en deelauto. Het openbaar
vervoer rijdt in de steden zonder dienstregeling en hoogfrequent. De
reiziger bepaalt zijn vraag door een spraakgestuurde reisplanner, die
is geïntegreerd in de mobiliteitspas. Treinen worden onderhouden
terwijl ze rijden en storingen komen niet meer voor. Er zijn
spraakgestuurde polshorloges of zonnebrillen om je te legitimeren, te
telefoneren en om overal te betalen, te internetten, digitale
documenten op een tafel te projecteren, een deur automatisch te openen
etc.
Er is één mobiliteitspas waarbij iedereen een afweging maakt tussen
snelheid, comfort, milieubelasting en prijs. Het is een wereld waarvan
slechts weinigen zich een voorstelling kunnen maken, en toch wordt dit
de werkelijkheid, aldus directeur Marco Jungbeker van Siemens
Mobility. Het jaar 2039 moet het liefst morgen al beginnen, want de
wereld kan namelijk niet wachten tot het zover is.
Jungbeker roept andere partijen op daar evenzeer in te geloven als
Siemens. Beslissers bij overheden, openbaar vervoersbedrijven,
aannemers en ingenieurs, allen op hun manier werkend aan een wereld
die er heel anders uit moet gaan zien. Dat zal nog veel tijd, moeite
en energie gaan kosten. Maar Siemens zal er zijn, als klankbord,
initiator, innovator en partner. Omdat we geloven dat we er samen een
mooie toekomst van kunnen maken.
Siemens investeert wereldwijd jaarlijks 1 miljard euro aan onderzoek
naar en ontwikkeling van oplossingen voor mobiliteitsproblemen en
heeft ook de know how om 30 jaar vooruit te kijken. Daarom hebben wij
het afgelopen jaar intensief gewerkt aan de uitwerking van onze visie
op 2039, zegt Jungbeker. Een visie op het totale Nederlandse
mobiliteitsplaatje. Of het nu gaat over weg of spoor, havens of
luchthavens, wij hebben oog en oor voor de toekomst en zitten
barstensvol ideeën om Nederland attractief én mobiel te houden.
Siemens