Kassa in de supermarkt

Amsterdam, 22 mei 2009

De prijs bepaalt vooral de keuze voor een supermarkt. Consumenten rekenen de laatste weken per supermarktbezoek minder af. Dalende voedselprijzen helpen het bedrag op de kassabon laag te houden.

De prijs bepaalt voor welke supermarkt consumenten kiezen. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Vier op de tien (38%) respondenten kiest vooral op basis van de hoogte van de prijzen. De kwaliteit geeft voor 18% van de 63.900 respondenten de doorslag. De locatie van de winkel is voor 18% het belangrijkst. Bij één op de acht (12%) ondervraagde bezoekers komt het assortiment of het winkelcomfort op de eerste plaats.

Minder afrekenen per keer

Consumenten rekenen minder af per bezoek aan de supermarkt. Uit de meest recente onderzoeksgegevens blijkt dat er deze maand in vergelijking met vorig jaar minder wordt afgerekend per kassabon. Wel neemt het aantal kassabonnen toe. Dat betekent dat mensen vaker naar de supermarkt gaan. Wellicht zijn consumenten meer op zoek naar koopjes of zijn ze bereid daarvoor bij verschillende supermarkten langs te gaan.

Prijsstijgingen minder hoog

De prijzen in de supermarkten zijn vorig jaar flink gestegen. Volgens de cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) bedroeg de supermarktinflatie gemiddeld iets meer dan 5%. Dat had alles te maken met de flink gestegen voedselprijzen. In maart van dit jaar waren de prijsstijgingen met 4,6% al iets minder. Het ING Economisch Bureau verwacht dat de voedselprijsstijgingen in Nederland de komende tijd verder zullen afnemen en de voedselprijzen zelfs zullen dalen. De producentenprijzen van voedsel zijn inmiddels al flink gedaald. Deze daling zullen consumenten waarschijnlijk ook in de winkel gaan merken. Goed nieuws voor het eindbedrag op de kassabon.

© 2009 ING Economisch Bureau