Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

RECHTER OORDEELT IN RECHTZAAK GLORIX VS. HARPIC MAX: HARPIC MAX MAG RECLAME NIET MEER UITZENDEN

Rotterdam, 22 mei 2009 - Vandaag oordeelde de rechter dat de Britse reinigingsmiddelenfabrikant Reckitt Benckiser de beweringen uit haar televisiereclame voor Harpic Max niet kan bewijzen en dat de reclame ongeoorloofd en misleidend voor consumenten is. In de televisiereclame claimt zij ten onrechte dat Harpic Max in één keer overal hardnekkige vlekken in de wc-pot verwijdert. Het wordt Reckitt Bensckiser daarom verboden de reclame nog uit te zenden.

Volgens de rechter is het bovendien onjuist en denigrerend om de persoon in de televisiereclame die het toilet schoonmaakt met bleek allerlei gereedschappen te laten gebruiken en te suggereren dat dit voor Harpic niet noodzakelijk zou zijn. Het tegendeel is waar: boenen en schrobben is onmisbaar voor de geclaimde werking, zoals ook valt te lezen in de kleine lettertjes op de fles Harpic.

Ook voor de toekomst wordt Reckitt nadrukkelijk bevolen ook de (relatief lange) inwerktijd van Harpic Max te vermelden en ook moet Reckitt voortaan duidelijk maken dat na het verstrijken van die inwerktijd het toilet moet worden afgeborsteld.

Unilever maakte bezwaar tegen de onrechtmatige wijze waarop Reckitt Benckiser reclame maakte voor Harpic Max, omdat zij daarmee bleekmiddelen, waaronder die van Glorix, ten onrechte in een slecht daglicht probeerde te plaatsen.

Bleekmiddelen - zoals Glorix - en zure reinigers - zoals HarpiHarpic Max - zijn heel verschillende producten, ieder bedoeld voor de veerwijdering van verschillende soorten vlekken. Bleekmiddel (Glorix) maakt hygiënisch schoon en verwijdert vooral poep- en plasvlekken, terwijl 'zuur' (Harpic Max) voornamelijk kalkaanslag verwijdert.

De Amsterdamse rechtbank heeft daarom een verbod op de televisiereclame van Harpic Max uitgesproken.

Robbert de Vreede, director Home & Personal Care van Unilever: 'Wij zijn heel tevreden met het oordeel van de rechter. Bij het maken van tv-reclames mag je al je creativiteit de vrije loop laten, maar je moet je wel bij de feiten houden.'


- einde bericht -



Ingezonden persbericht