VU medisch centrum

Spiegelgesprek confronterend én inspirerend

22 mei 2009

Hoe gaat het met de invoering van spiegelgesprekken in VUmc? Hematologie hield half april voor het eerst zo'n gesprek met patiënten. Dat is zo goed bevallen dat de afdeling deze manier van patiëntenparticipatie voortaan jaarlijks gaat organiseren.

Het spiegelgesprek is binnen VUmc een vrij nieuwe manier om de patiënttevredenheid te meten. Dat gaat als volgt: twee onafhankelijke gespreksleiders interviewen een groepje patiënten over de gegeven zorg. Die zitten daarbij met hun rug naar het publiek zodat ze zich goed op het gesprek kunnen concentreren. In de zaal luisteren afdelingsmedewerkers toe die met deze patiënten te maken hebben en enkele leden van de patiëntenvereniging.

Informatievoorziening
Jacco Besteman, kwaliteitscoördinator hematologie en werkzaam bij het instituut ondersteuning patiëntenzorg vertelt: "De patiënten die we hiervoor gevraagd hebben konden aangeven waar ze tegenaan zijn gelopen, wat ze goed vonden, waar aandacht te kort schoot, waar ze emotioneel van werden, kortom alles wat ze aan ons kwijt wilden. De gespreksleiders hebben dat in goede banen geleid en ze hebben daarbij op ons verzoek nog dieper doorgevraagd naar de informatievoorziening in het zorgtraject. Is die goed verlopen? Missen ze informatie, krijgen ze antwoord op hun vragen? Ook wilden we meer weten over de psychosociale belasting en begeleiding die mensen ervaren."

De circa veertig toehoorders in de zaal vonden het spiegelgesprek confronterend én inspirerend. Ook was algemeen de mening dat deze methode echt een andere manier is om de mening van een patiënt te krijgen dan een enquête. Besteman: "Een enquête geeft statistiek, maar geen emotie. Groot verschil is ook dat in een enquête de zorgaanbieder bepaalt wat die wil weten, en dat is niet altijd wat de patiënt belangrijk vindt."

Vervolg
Het spiegelgesprek krijgt een vervolg. Besteman: "We bellen de patiënten die hebben meegedaan na en vragen hoe ze het hebben ervaren. We vertellen ze ook welke verbeteringen we als vervolg op het spiegelgesprek doorvoeren. Zo gaan wij bijvoorbeeld voortaan meer aandacht besteden aan de privacy van patiënten bij het toedienen van stamcellen. Ook van deze verbetertrajecten houden we ze op de hoogte."

Marieke Sjerps
bron: Tracer