Gemeente Assen


Gemeente Assen Afdeling Communicatie Noordersingel 33 Postbus 30018 9400 RA Assen

Assen, 25 mei 2009

PERSBERICHT

Kwaliteitsimpuls nodig voor Asser detailhandel en horeca

Om de positie van Assen verder te versterken is een kwaliteitsslag nodig op het gebied van het winkelaanbod, de horeca, cultuur, recreatie en de warenmarkt. Concentraties van winkelgebieden, synergie en upgrading van de openbare ruimte zijn de sleutelwoorden in de nieuwe visie op detailhandel, horeca en binnenstad. De visie tot 2020 is opgesteld in nauw overleg met een breed samengestelde klankbordgroep uit de Asser middenstand. Voor de bereikbaarheid van de binnenstad komt het college later dit jaar met een visie.

Onderzoeksbureau Droogh Trommelen en Partners onderzocht de omvang van de detailhandel en horeca, de sterke en zwakke plekken in de stad, de loop- en aanrijroutes van het centrum, de warenmarkt en (spreiding van) de buurt- en wijkwinkelcentra. De ontwikkeling van twee grote publiekstrekkers, woonwinkelgebied de Citadel en het Cultureel Kwartier, namen zij hierin vast mee. Zij kwamen tot de conclusie dat Assen het tot 2020 vooral moet zoeken in kwaliteitsverbetering en minder in de kwantiteit. De Asser detailhandel en horeca is namelijk qua omvang groot genoeg. Het aantal winkels is zelfs 25% meer dan in steden van gelijke omvang (dit komt vooral door de grote winkels aan de rand van de stad en kledingzaken.

Clustering van horeca, cultuur en restaurants ten zuiden van de binnenstad, levert herkenbare, veilige en aantrekkelijke horecagebieden op. Bezoekers worden zo gestimuleerd om de winkels, horeca en cultuur tegelijkertijd te bezoeken. De aantrekkelijkheid kan verder worden versterkt door vrijkomende winkelruimte te vullen met een hoogwaardiger segment. En door de markt compacter op te stellen. Rondom de Singelpassage wordt gedacht aan vestiging van bijzondere winkeltjes, galeries en antiquariaten. Herontwikkeling van het Ceresplein zorgt voor een betere routing tussen Mercurius Centrum-Ceresplein-'t Forum. Na ontwikkeling van de Citadel zal de Rolderstraat de functie van aanloopstraat krijgen met een mix van winkels en dienstverlening. Met de voltooiing van de Blauwe As en de ontwikkeling van het Cultureel Kwartier vormt de omgeving van de Markt en Kerkstraat een goede locatie voor restaurants en lunchrooms. Meer grootschalige horeca en culturele functies die vaak 's avonds open zijn, komen bij voorkeur rond het Cultureel Kwartier.

Op basis van het aantal inwoners per wijk in 2020 wordt gestreefd naar twee grote wijkwinkelcentra in Marsdijk en Kloosterveste en twee kleine wijkwinkelcentra aan de Nobellaan en Vredeveld. Er wordt onderzoek gedaan naar mogelijke upgrading van buurtcentrum Peelo.

De visie schrijft voor om grote winkels aan de rand van de stad bij voorkeur op één plaats te concentreren in een woonboulevard in de omgeving van De Borgstee en Europaweg-Noord.