Virtuele rampenoefening voor jongeren in HABBO

Op maandag 25 mei 2009 start in HABBO op internet een grote rampenoefening. Jongeren in de leeftijd van 12 tot 18 jaar krijgen in dit virtuele hotel (www.habbo.nl) dan te maken met een overstroming en een evacuatie. Door de rampenoefening ontdekken jongeren hoe ze zich het beste kunnen voorbereiden op noodsituaties. De rampenoefening is een samenwerking tussen HABBO en de Denk Vooruit-campagne van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Doel van de rampenoefening is jongeren bewust te maken van het feit dat ook zij getroffen kunnen worden door een noodsituatie. Op HABBO worden veiligheidstips gegeven en wordt aangegeven hoe je je kunt voorbereiden op een noodsituatie. Hiermee wordt aangesloten op de Denk Vooruit-campagne die door het ministerie van BZK wordt gevoerd. Deze samenwerking is uniek, omdat dit de eerste keer is dat HABBO samenwerkt met deze overheidsinstantie. Minister Ter Horst grijpt deze kans aan om jongeren te betrekken bij educatie over rampoefeningen. Jongeren zijn een belangrijke doelgroep in haar streven om de zelfredzaamheid van burgers en bedrijven te versterken.

Van 25 mei tot en met 21 juni kunnen jongeren in HABBO deelnemen aan allerlei activiteiten die te maken hebben met het voorbereiden op noodsituaties. Zo kunnen zij deelnemen aan een poll en hun mening geven over rampen en crises en hun voorbereiding daarop. Ook worden er rampenoefeningen (quests) gehouden, waarbij HABBO bijvoorbeeld getroffen wordt door een overstroming.

Achtergrond Denk Vooruit-campagne
Doel van de Denk Vooruit-campagne is mensen bewust te maken dat ook in Nederland noodsituaties kunnen ontstaan en de hulpverleningsdiensten dan niet onmiddellijk iedereen kunnen helpen, maar dat men dan in staat moet zijn om zichzelf enige tijd te redden. Een goede voorbereiding helpt daarbij. Bijvoorbeeld door het aanschaffen van een noodpakket of het volgen van een EHBO-cursus.

Achtergrond HABBO
HABBO Nederland is met gemiddeld 950.000 unieke bezoekers per maand de grootste virtuele community in Nederland voor tieners en jonge volwassenen. In HABBO krijgen jongeren de mogelijkheid zich te uiten op een creatieve en positieve manier. Tieners betreden het hotel met een eigen karakter - een HABBO. Daarmee kunnen ze op avontuur in het hotel: nieuwe vrienden maken, meedoen aan gratis games en activiteiten, hun eigen kamer aanmaken en inrichten. Daarnaast vinden er regelmatig events plaats met beroemdheden uit het echte leven. Ook organiseert HABBO samen met maatschappelijke organisaties themamiddagen en educatieve activiteiten. In HABBO zijn zeven dagen per week, tussen half zeven 's morgens en half twee 's nachts betaalde toezichthouders aanwezig. Daarnaast vindt er ook technisch toezicht plaats. Hierdoor worden scheldwoorden, racistische en seksistische opmerkingen en ander ongepast taalgebruik verwijderd uit HABBO. Wereldwijd heeft HABBO maandelijks 11,5 miljoen unieke bezoekers (bron: Google Analytics) en meer dan 124 miljoen geregistreerde Habbo's. HABBO is een joint venture tussen het Finse Sulake Oy. en de Telegraaf Tijdschriften Groep.


Noot voor redacties


Noot voor redacties (

RVD Mediafeed