Ingezonden persbericht

Corné Damen en Ronald Wassink in een zetel naar de zege in België

Barneveld, 25 mei 2009. De Belgische Sezoensrally vormde het toneel voor de tweede ronde van de Mitsubishi Colt Cup. Door omstandigheden stonden er slechts drie bolides aan de start. De equipe Corné Damen/Ronald Wassink speelde zijn troefkaart 'ervaring' meesterlijk uit en won met grote voorsprong.

Wat maakte deze wedstrijd zo apart dat twee equipes van de overkoepelende autosportfederatie KNAF geen toestemming kregen om in het Belgische Bocholt van start te gaan? 156 kilometer op topsnelheid over slingerende landweggetjes, waarvan 30% uit gladde grindpaden bestaat! Als je daarop snelheden van rond de 180 km/u haalt en de auto begint iets te glijden heb je aan enthousiasme en durf niets meer. Dan is alleen optimale wagenbeheersing gevraagd. KNAF Talent First-rijder Emil Blauw en de jonge debutant Jochem Hanegraaf hebben dat nog niet genoeg in huis om dit soort rally's te tackelen. Blauw raakte zelfs in de Tank S Zuiderzeerally heel hard van de weg toen er onverwacht wat split op het asfalt bleek te liggen. In Bocholt ontbrak ook Henk Westerbeek vanwege een blessure. Waarmee theoretisch de gelouterde Corné Damen de weg vrij had naar de zege. Maar dan moet je wel de auto op de weg houden. Damen schoot als een kogel uit de startblokken en pakte al op de eerste klassementsproef 13 seconden op Marc van der Heide en ruim 1 minuut op Toine van Gils. Beide nog niet zo ervaren coureurs kregen het flink voor de kiezen. Toine van Gils gleed een greppel in en kreeg een lekke band. "Na die eerste ronde van vier proeven heb ik toen maar een tandje terug gezet. Over twee weken hebben we de ELE Rally en dan wil ik niet met een gehavende auto zitten", verklaarde Van Gils, die uitgerekend in de Sezoensrally voor de eerste keer met een 172 pk sterke Mitsubishi Colt CZT reed. "Hij is wel wat nerveus op die slingerende grindpaden", vond hij. Marc van der Heide had het nog zwaarder: een keer sneed hij een bocht af waar het kennelijk niet kon. Op een steen raakten maar liefst twee banden tegelijk lek, terwijl er maar een reserveband in de auto zit. Even later schoot hij rechtdoor en bleef vlak voor een slootje staan. "Ik wilde hem in de achteruit zetten maar de handrem zat in de weg. In z'n vier ging ik alsnog de sloot in. Het kostte het publiek wel zes minuten om ons weer op weg te krijgen. Toen viel er voor ons al helemaal niets meer te winnen en hebben we verder op heel houden gereden. Maar ook dan leer je hier nog ontzettend veel bij. Zulke klassementsproeven hebben we in Nederland helemaal niet", aldus Van der Heide. Corné Damen zat dus gebakken maar moest wel bij de les blijven. "Op het laatst ging het toch nog bijna fout. Ik remde op hetzelfde punt als de vorige twee keer maar nu was het veel gladder geworden. Daardoor schoot ik rechtdoor. Gelukkig zonder schade", aldus de tevreden winnaar. Ook Marc van der Heide straalde toch nog. "Ik heb een geluksengel op mijn schouder gehad. Bij 170 km/u remmen en geen remmen voelen is niet erg fijn. Ik geloof dat we op twee wielen gingen en ik zag ook nog een boom. En toen reden we ineens weer verder. Maar ik heb dat echt niet allemaal helder meegekregen! Alles is nog heel. Wat een sterke auto is die Colt"

Uitslag
1. Damen/Wassink, 156 km, 12 KP's in 1 uur 40 min. 55.6; 2. Van der Heide/Faber op 13 min. 38; 3. Van Gils/Guyen Hien op 17 min. 14.9
Stand:
1. Corné Damen 40; 2. Marc van der Heide 34; 3. Toine van Gils 14
Snelste op de KP's
Corné Damen 12x

Noot voor redacties:
(