Ingezonden persbericht


Platform voor de Archivering en Conservering van Audiovisuele Kunsten

LANGE LEVE DE MEDIAKUNST ... HELP!
Workshop met David Claerbout, Johannes Gfeller (AktiveArchive), Dara MeyersKingsley (IMAP) & Giel Vandecaveye (S.M.A.K.)

Maandag 25 mei 2009 | 10.00 17.00
S.M.A.K. (Stedelijk Museum voor Actuele Kunst)
Citadelpark ­ 9000 Gent
België

Hoe raak ik wegwijs in de conservering van mediakunst? Hoe kan ik een videofilm beschrijven in functie van zijn langetermijnbewaring? Welke modellen bestaan er voor het documenteren van video en computergebaseerde installaties? Welke keuzes kan ik maken wanneer de originele weergave of afspeelapparatuur van een werk in onbruik dreigt te raken? Welke rol kan de kunstenaar vervullen bij de conservering van zijn werk?

PACKED organiseert op 25 mei 2009 een workshop in het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst te Gent (S.M.A.K.) waarbij onder meer bovenstaande vragen aan bod zullen komen. Voor traditionele kunstvormen als schilderijen en sculpturen bestaan er internationale standaarden voor de omgang, bewaring en installatie. Voor de nog relatief jonge en immer evoluerende mediakunsten ontbreken vandaag dergelijke standaarden. Toch zijn er de laatste tien jaar allerlei initiatieven ontstaan. Zij wakkeren niet alleen de belangstelling aan voor het complexe karakter van de conservering van mediakunst, maar zoeken door samenwerking ook naar oplossingen en ze leggen methoden vast die wereldwijd kunnen worden gedeeld voor het behoud en het beheer van mediakunstcollecties.




PACKED, een initiatief van Argos, MDD, MuHKA en S.M.A.K., is onderdeel van dit prille internationale netwerk. Met deze workshop stelt PACKED de hulpmiddelen en de werking voor van haar collegaorganisaties Independent Media Arts Preservation (Verenigde Staten) en AktiveArchive (Zwitserland).

Hoewel er op het internet verschillende beschrijvingsmodellen, richtlijnen en handboeken gratis beschikbaar zijn die de conservering van mediakunst kunnen verbeteren, vinden veel kunstenaars en verzamelaars hun weg hier niet naar. Met deze workshop wil PACKED hen in contact brengen met enkele internationale experts. De uitwisseling van praktische richtlijnen rond de conservering en archivering van mediakunst staat centraal. Na de workshop zal ook een Nederlandse vertaling van de Preservation Guide van IMAP gratis online beschikbaar zijn op de vernieuwde website www.packed.be (online vanaf 25 mei).

Om de inhoud van de bijdragen van de experts zo tastbaar mogelijk te maken, zijn een bezoek aan The Dark Matter of Media Light, een overzichttentoonstelling van Dara Birnbaum in het S.M.A.K., en een uiteenzetting van de curator onderdeel van de workshop. Deze workshop richt zich zowel tot studenten, docenten, kunstenaars, privéverzamelaars, curatoren en conservatoren als tot professionelen uit de ruimere cultureel erfgoedsector.

Praktisch

De voertaal tijdens de workshop is Engels. Deelnameprijs: 6 euro (drank en lunch zijn inbegrepen).

Inschrijven is verplicht en kan tot en met woensdag 20 mei 2009 via email naar info(at)packed(dot)be. Uw inschrijving is geldig na storting van 6 op rekeningnummer 735013865429 met vermelding `PACKED WORKSHOP + UW NAAM'

Meer informatie:
PACKED Platform voor de Archivering en Conservering van Audiovisuele Kunsten Koopliedenstraat 62
B1000 Brussel
België
E: info(at)packed(dot)be
T: +32 (0)2 217 14 05

Programma

10.0010.15 Verwelkoming

10.1510.30 Introductie door PACKED

10.3011.15 Lezing Dara MeyersKingsley Independent Media Arts Preservation (New York)

11.1512.00 Lezing Johannes Gfeller AktiveArchive (Bern)

12.0012.30 Lezing Giel Vandecaveye S.M.A.K. (Gent)

12.3013.15 Lunch

13.1514.15 Bezoek aan de tentoonstelling The Dark Matter of Media Light (Dara Birnbaum)

14.1516.15 Rondetafelgesprek en vragensessie met David Claerbout, Dara MeyersKingsley, Johannes Gfeller en Giel Vandecaveye

16.15 Drink




Sprekers

Dara MeyersKingsley is stichtend lid en gedelegeerd bestuurder van Independent Media Arts Preservation, Inc. (IMAP), een dienstverlenende en educatieve nonprofitorganisatie uit New York die zich sinds 1999 inzet voor het behoud van nietcommerciële elektronische media. IMAP is in de Verenigde Staten uitgegroeid tot een belangrijke nationale hulpbron voor training, informatie en advies op het vlak van de preservering van mediakunst. De organisatie publiceert online o.a. een Preservation Guide en biedt een Cataloging Template aan voor de beschrijving van film, video en audiomateriaal. Dara MeyersKingsley is ook actief als onafhankelijk curator en is gespecialiseerd in hedendaagse kunst en mediakunst. In het verleden was zij o.a. hoofd van de film en videocollectie van de Andy Warhol Foundation, en curator film en video aan het Brooklyn Museum of Art.

Johannes Gfeller is hoofd van AktiveArchive, dat sinds 2002 door middel van samenwerking en concrete onderzoeksprojecten de mogelijkheden bestudeert voor het documenteren, het bewaren en het preserveren van diverse vormen van mediakunst. Hij was, samen Irene Schubiger, voor AktiveArchive ook verantwoordelijk voor de tentoonstelling Swiss Video of the 70s and the 80s A Reconstruction (Kunstmuseum Luzern, 2008). AktiveArchive heeft o.a. documentatiemodellen ontworpen voor videoinstallaties en internetkunst, en beheert ook een pool van obsolete videoapparatuur. Johannes Gfeller is ook professor aan de Hochschule der Künste Bern (HKB) in Zwitserland waar hij doceert over de conservering en restauratie van moderne materialen en media. Voordien doceerde hij videotechnologie en esthetiek aan de Schule für Gestaltung, eveneens in Bern.

Giel Vandecaveye is als medewerker collectiebeheer en tentoonstellingen verbonden aan het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst, Gent (S.M.A.K.). Hij is de curator van Dara Birnbaums overzichtstentoonstelling The Dark Matter of Media Light, een naar Belgische normen grote overzichtstentoonstelling gewijd aan het oeuvre van één mediakunstenaar. Het oeuvre van Dara Birnbaum bestaat vooral uit videokunst en installaties, die door hun onderzoek naar hoe technologie en media in cultuur functioneren een belangrijke bijdrage leveren aan het betoog over kunst en televisie. Birnbaum gebruikt voor de creatie van haar werk zowel eenvoudige als meer geavanceerde videotechnologie. Het snelle in onbruik raken van weergave en afspeelapparatuur (en van andere technologische componenten) in haar werk, stelt zowel curatoren als conservatoren voor complexe uitdagingen. S.M.A.K. was partner in het Europese project Inside Installations dat onderzoek deed naar de preventieve conservering en presentatie van installatiekunst.

David Claerbout is een Belgisch kunstenaar die is gevestigd in Antwerpen. Sinds het einde van 1996 werkt hij aan een oeuvre dat laveert tussen stilstaande en bewegende beelden, tussen fotografische en digitale technieken, tussen animatie en digitale beeldmanipulatie. Beïnvloed door de fenomenologie, onderzoekt David Claerbout onze visuele waarneming en ons geheugen. Het verstrijken van de tijd is een hoofdthema in zijn werk. In een poging om de realiteit over te brengen bevraagt zijn werk de grenzen van alle vormen van visuele reproductie. In vroege werken bracht hij met behulp van videotechnieken bewegende elementen, en dus ook onlosmakelijk tijd, aan in oude foto's. Terwijl deze vroege werken zeer eenvoudige videoinstallaties waren, begon hij in 2000 ook te werken met interactieve technieken en creëerde hij een webproject. Nadien is hij steeds vaker digitale video gaan gebruiken voor het creëren van miniverhalen die zijn gesitueerd in gebouwen of stedelijke ruimten en waarin het verloop van de tijd vaak wordt belichaamd door de verandering van het licht.

Deze workshop wordt georganiseerd door PACKED in samenwerking met S.M.A.K.






---- --