Economische crisis verandert gedrag van 'roodstaanders'

25 mei 2009

Economische crisis verandert gedrag van 'roodstaanders'

Van alle Nederlanders zegt 39% momenteel een lening te hebben of rood te staan bij de bank. Ongeveer de helft van deze groep zegt als gevolg van de economische crisis nu anders om te gaan met rood staan. Bijna een kwart geeft minder uit. 15% is voorzichtiger met het aangaan van nieuwe schulden en probeert leningen af te lossen. Dit blijkt uit een onderzoek dat Maurice de Hond uitvoerde in opdracht van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor de start van nieuwe Postbus51 spots bij de campagne Blijf Positief.

Hoewel de koopkracht van de Nederlanders ongeveer gelijk is gebleven zegt de helft van alle Nederlanders het uitgavengedrag te hebben aangepast onder invloed van de financiële en economische crisis. Een derde van de Nederlandse huishoudens is voorzichtiger bij grote uitgaven; een kwart gaat ook behoedzamer om bij het doen van de dagelijkse boodschappen.

In vergelijking met een eerder onderzoek in 2008 is het aantal Nederlanders dat 'rood' staat gelijk gebleven. Van deze groep geeft 19% als oorzaak aan gewoonweg niet te kunnen rondkomen van wat men ontvangt. Een bijna even grote groep antwoordt niet bij te houden wat men uitgeeft. Bijna een derde van alle ondervraagden verwacht de komende jaren grote last te krijgen van de crisis.

'Het is duidelijk dat men daar nu al op vooruitloopt door minder uit te geven', zegt staatssecretaris Jetta Klijnsma in een reactie op de onderzoeksresultaten. ' S chulden hebben een enorme invloed op je leven. Ze hangen als een molensteen om je nek en zorgen voor veel onrust. Ik vind het belangrijk dat mensen grip op hun financiële situatie krijgen en houden, zeker in deze crisis. Dat geeft rust. De campagne Blijf Positief biedt concrete handvatten hoe mensen dat kunnen doen'.

Het kabinet heeft 130 miljoen euro extra uitgetrokken. Dit extra geld is bedoeld om te voorkomen dat mensen in schuldensituaties terecht komen en om mensen met schulden te helpen. Volgende maand verwacht Klijnsma het Actieplan Schulden te kunnen aanbieden aan de Tweede Kamer.

Vanaf maandag 25 mei krijgt de Blijf Positief campagne een nieuwe impuls. Doel van de campagne is om mensen meer grip te laten krijgen op de eigen financiën.

De campagne bestaat uit een televisiespot, radiospots en banners. De website www.blijfpositief.nl is de spil van de campagne. Bezoekers van de site vinden hier handige tips, online hulpmiddelen voor het maken van een overzicht van de inkomsten en uitgaven, een forum en links naar helpende instanties zoals gemeenten en het Nibud.

Aan de website is een nieuw hulpmiddel toegevoegd waarmee bezoekers op een laagdrempelige manier een eerste stap kunnen zetten om hun financiën op orde te brengen. Dit hulpmiddel is ontwikkeld in samenwerking met het Nibud.

De Blijf Positief campagne loopt vanaf 2007 en heeft als lange termijn doel om mensen meer bewust te maken van het eigen financiële gedrag, door ze te wijzen op de mogelijkheden die er zijn om te voorkomen dat men echt in de problemen raakt en door de risico's van schulden bespreekbaar te maken.

Categorieën: Bestuur, Economie, Financiën, Migratie en integratie, Onderwijs en wetenschap, Overig, Recht, Sociale zekerheid, Werk, Zorg en gezondheid

Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid