Ingezonden persbericht


Persinformatie

Consument wil meer informatie over klimaatbelasting van eten

Den Haag, 25 mei 2009 - Veel consumenten willen bij hun keuze voor eten rekening kunnen houden met de CO2-uitstoot die ermee gepaard gaat. Bijna de helft van de Nederlanders vindt het belangrijk om te weten hoe belastend hun voedselkeuze is voor het klimaat. Maar ze vinden de informatie die daarover beschikbaar is ontoereikend. Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van het Voedingscentrum.

De betrokkenheid van Nederlanders op het gebied van voedsel en de invloed op het klimaat is groot. 63% van de consumenten realiseert zich dat hun keuze voor bepaald eten gevolgen heeft voor het klimaat. Twee van de vijf Nederlanders heeft zelfs meer geld over voor milieuvriendelijke producten. Deze groep blijft stabiel, ondanks de huidige economische teruggang.

Misverstanden
Nederlandse consumenten hebben steeds meer belangstelling voor onderwerpen als milieu, dierenwelzijn en eerlijke handel, in relatie tot eten. In de winkel is het echter lastig om bewust keuzes te maken over deze onderwerpen, omdat informatie hierover vaak ontbreekt. Daardoor zijn consumenten veelal aangewezen op hun eigen inschattingen en algemene kennis. En daar gaat het nog wel eens mis. Opvallend is het verschil tussen zaken waar mensen 'spontaan' aan denken, en wat ze aankruisen bij meerkeuzevragen. Bij meerkeuzevragen over klimaatbelasting van hun eten en wat zij daaraan zelf kunnen doen, kruisen ze zaken aan als verpakking en zuinig omgaan met eten. Maar bij open vragen vergeten consumenten belangrijke zaken te noemen die ook van invloed zijn zoals de productiewijze, transport of de bereidingswijze.

Nederlanders denken spontaan bij de begrippencombinatie 'eten en milieu' aan:

- 13% biologisch (voedsel)

- 12% (zonder) bestrijdingsmiddelen/onbespoten
- 10% CO2/uitlaatgassen/luchtvervuiling

- 7% milieubewust/milieuvriendelijk

- 6% gescheiden afval

- 4% kunstmest

- 4% broeikaseffect/ozonlaag/klimaatverandering

Elementen waaraan consumenten dus voorbijgaan, zijn de bewaarmethode en de bereidingswijze, terwijl die wel degelijk van invloed zijn.

Onherkenbaar
Uit het Motivaction-onderzoek blijkt dat 63% van de Nederlanders niet aan een product kan zien of het belastend is voor het klimaat. Daardoor kunnen ze er ook geen rekening mee houden. Slechts 14% doet dat op dit moment wel. Andere belangrijke informatiebronnen die consumenten raadplegen over eten zijn kritische televisieprogramma's als Radar en Kassa (47%), belangenorganisaties als Consumentenbond en Voedingscentrum (32%) en de supermarkt (31%), zo blijkt uit het onderzoek.

Als er één overkoepelend keurmerk zou zijn voor diervriendelijke, milieuvriendelijke en eerlijke producten (fairtrade), dan zou ongeveer tweederde van de Nederlanders daar wel op letten.

Signaal
"Dit is voor ons een duidelijk signaal dat aan de
informatievoorziening over klimaatbelasting van ons eten het nodige kan worden verbeterd, en dat consumenten daar ook op zitten te wachten," zegt Wouter Rosekrans, projectmanager voedselkwaliteit bij het Voedingscentrum. "Het Voedingscentrum heeft als taak om consumenten objectieve informatie te geven over eten, zodat ze bewust een keuze kunnen maken. Dat geldt bij onderwerpen als voedingswaarde, dierenwelzijn, maar ook bij onderwerpen als de productiewijze en klimaatbelasting."

Campagne
Het Voedingscentrum lanceert binnenkort een campagne om het bewustzijn van consumenten te vergroten over eten en klimaat.

Over het onderzoek
Het onderzoek is gehouden onder een representatieve groep Nederlanders in de leeftijd van 18-65 jaar. 1.024 respondenten vulden een online vragenlijst in.

Voedingscentrum - eerlijk over eten
Gezond, lekker en bewust eten is belangrijk in onze samenleving. Elke Nederlander kan met al zijn vragen hierover terecht bij een onafhankelijke organisatie: Stichting Voedingscentrum Nederland. Het Voedingscentrum wordt gefinancierd door het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om wetenschappelijk verantwoorde, eerlijke informatie te geven over gezonde en veilige voeding en voedselkwaliteit.