Digitale leermiddelen zorgen voor stijging ICT budget primair onderwijs Publicatiedatum: 18-05-2009


'De kwaliteit van het onderwijs kan door ICT-gebruik flink verbeterd worden'. Dat vindt 87% van de ondervraagden voor de 'ICT kostenmonitor voor het primair onderwijs 2009'. De helft van de scholen uit het primair onderwijs heeft nog geen toegang tot breedband Internet en in vergelijking tot 2008 moeten meer leerlingen gebruik maken van dezelfde computer.

De kostenmonitor is een jaarlijkse onderzoek naar de ontwikkelingen op het gebied van ICT-kosten en investeringsplannen binnen het primair onderwijs. Het onderzoek is uitgevoerd door de vakbeurs Onderwijs & ICT van beursorganisator VNU Exhibitions Europe.

Tweederde deel van de respondenten geeft aan dat het ICT-budget zal toenemen als gevolg van het gebruik van digitale hulpmiddelen (zoals PC's en digitale schoolborden), lesmethoden en leermiddelen. Dit is een stijging van 10% ten opzichte van 2008. Ook neemt het belang van multimedia op school en in de les toe. Bijna de helft van de ondervraagden (44%) vindt dat hun school vooruitstrevend is als het gaat om het gebruik van multimedia. Hierbij gaat het vooral om educatieve software en websites.

Toch valt er ook nog een hoop te verbeteren. Opvallend is bijvoorbeeld dat ruim de helft van alle scholen uit het primair onderwijs geen toegang heeft tot breedband Internet. Ook blijkt de leerling/computerverhouding in vergelijking tot 2008 te zijn afgenomen; gemiddeld gebruiken scholen circa één computer per acht leerlingen. In 2008 was voor zes leerlingen één computer beschikbaar. Ruim 40% van de scholen is echter wel van plan om het aantal computers in de komende twee jaar uit te breiden.

De top-3 van ICT-kosten blijft ongewijzigd ten opzichte van 2008: het meeste geld gaat zitten in de afschrijvingen en de vervanging van hardware, gevolgd door uitbesteding van beheer en licentie- en abonnementskosten. Wel wordt er dit jaar flink meer geld uitgegeven aan vervangende hardware; 50% van de totale ICT-kosten worden hiervoor aangewend ten opzichte van 44% in 2008. Opmerkelijk is dat van scholen die hebben aangegeven werkzaamheden op het gebied van IT-beheer intern te beheren, maar liefst 18% van plan is dit binnen nu en twee jaar uit te besteden aan externe dienstverleners. De functie van ICT-Coördinator wordt steeds belangrijker bij het afsluiten van contracten en bij de inkoop van de ICT inventaris, maar op de helft van de scholen blijft de schooldirectie hiervoor wel eindverantwoordelijk.

De ICT kostenmonitor is voor de tweede keer uitgevoerd. Aan dit online onderzoek hebben 425 respondenten deelgenomen. De volgende editie van de vakbeurs Onderwijs & ICT vindt plaats op 10 en 11 februari 2010 in Jaarbeurs Utrecht.

.-.-.-.-.-.

Noot voor de redactie,

VNU Exhibitions