Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Het record staat op 2.965 orders p/u

WALSOORDEN- Na een moeizame start en een lange leercurve begint het nieuwe WMS bij erotiekpostorderbedrijf Pabo BV eindelijk z'n vruchten af te werpen. We bezoeken het gigantische magazijn (20.000 m2)van deze Beate Uhse dochteronderneming in het Zeeuws-Vlaamse Walsoorden, nabij Hulst, en volgen het orderpick- en verpakkingsproces van begin tot eind. Opmerkelijk is het, dat de klant min of meer zelf het proces start. Zodra zijn order naar het WMS is doorgestuurd, wordt vanzelf een doos gevouwen en start het orderpicking proces. En dat gemiddeld meer dan tweeduizend keer per uur.

Van orderplaatsing tot verzending
"Er komt inderdaad geen papier aan tee pas', legt Jurgen Naeye (Manager Logistiek) uit. "ZZodra een klant een order plaatst, berekent ons ERP-systeem het volume van die order en stuurt deze gegevens door naar het Warehouse Management System. Het WMS doet daarna de rest, te beginnen met het laten vouwen van een leeg doosje, dat vervolgens het hele verwerkings-traject aflegt', zegt Naeye, terwijl we meekijken hoe de Traypex-machine de ene na de andere nog lege verpakking op pad stuurt.

Elke verzenddoos krijgt een barcode mee, die vervolgens wordt gekoppeld aan een bestelling. De factuur komt onderin de verzenddoos te liggen, waarna er nog een mailpack in de verpakking wordt 'geschoten'. Vervolgens gaat de verzenddoos naar het desbetreffende pickstation waar de goederen voor de bestelling klaarliggen. Bij het artikel dat gepickt moet worden, brandt een lampje en in de display verschijnt het aantal dat gepickt moet worden.

Aan het eind van de rit wordt een deksel op de doos gelijmd, wordt er een verzendlabel opgeplakt en belandt de zending uiteindelijk in de juiste postcontainer.

Tegenvaller
Kort nadat het nieuwe warehousesysteem -eind 2006 opgeleverd door de Oostenrijkse firma Knapp Logistik Automation GmbH- operationeel was, sloeg het noodlot toe. In de aanloop naar de kerstdagen ging er een sprinklerinstallatie spontaan af. "Uitgerekkend in ons C-gebied, het meest kwetsbare gedeelte van ons warehouse, omdat we daar met een miniloadsysteem werken', legt Naeye uit.

"Zelf was ik toen nog niet werkzaam bij Paabo B.V., maar uit gesprekken met collega's valt op te maken dat het toen alle hens aan dek was. Er werd in een tweeploegendienst gewerkt. Op een gegeven moment waren er meer dan honderd uitzend-krachten aangesteld om de vaste ploeg te ondersteunen. Bijkomend nadeel was dat er nog weinig ervaring was opgedaan met het nieuwe WMS. Wat er mis kon gaan, is ook daadwerkelijk wel een keertje misgegaan. Het is een traject geweest van vallen en opstaan. Geen fijne periode voor zowel onze klanten als onze medewerkers.'

Stabiel
Inmiddels zijn de donkere dagen achter de rug en functioneert het WMS al anderhalf jaar naar behoren. Er is duidelijk sprake van een stabiele situatie. De ploegendienst is inmiddels afgeschaft. Er werken nu nog 95 medewerkers, waarvan zeventien op uitzendbasis. Ruim 99 procent van de orders die in het WMS komen, staan binnen 48 uur klaar voor verzending naar één van de negen Europese landen, waarin Pabo actief is.

"Afgelopen zomer hadden we een actie, waarbij de klant zijn bestelling gratis kreeg als z'n order niet binnen een week verzendklaar stond. Dat was in 2007, door alle problemen na de waterschade, nog ondenkbaar. De actie was voor de afdeling Logistiek een belangrijke graadmeter om te laten zien dat de problemen achter de rug waren. Het bleek een doorslaand succes. Bij de klantenservice kwamen zelfs emails binnen van klanten die ons bedankten voor de snelle en correcte levering. Het waren voor mij signalen dat we op de goede weg zaten.'

Continu verbeteren
De gemiddelde output is inmiddels opgelopen naar 2.150 orders per uur, met een uitschieter naar 2.965 orders per uur. "Dat record hebben we uiteraard gevvierd met gebak voor alle logistieke medewerkers. Maar achterover leunen, is er niet bij. Er is nog voldoende ruimte voor verbetering. We hebben inmiddels een waslijst aan verbetervoorstellen die we maandelijks met de leverancier doornemen.'

De verbeteringen variëren van kleine aanpassingen tot compleet gewijzigde werkmethoden. Zo worden sinds april dit jaar de verrassingspakketten ook via de 2,5 km lange conveyor belt samengesteld. Tot tevredenheid van Naeye: "De eerste resultaten tonen aan dat de output vvan deze kitorders met 25% is gestegen.'

In het derde kwartaal wordt de cadeauverpakking geïntroduceerd. Een klant kan dan bij zijn internetbestelling aanvinken of zijn bestelling in een cadeauverpakking moet, waarna het WMS de order markeert en naar de inpakafdeling stuurt.

"De voorbereidingen zijnn al in volle gang. Het lijkt een eenvoudige opgave, maar achter zo'n proceswijziging gaan heel wat software-aanpassingen schuil. En al die aanpassingen moeten uitvoerig worden getest. Ik verwacht echter dat we deze slag ook zullen slaan, zodat we weer een stap voorwaarts zetten richting de klantentevredenheid die we nastreven.'

VOOR DE REDACTIE,