Provincie Friesland

PERSBERICHT

Nummer: 149/GH
Datum: 25 mei 2009

Provincie Fryslân wil netwerk voor landbouwverkeer Provincie wil rijbewijsplicht voor landbouwverkeer

De provincie Fryslân wil dat de maximumsnelheid van landbouwvoertuigen wordt verhoogd naar tenminste 40 km/u. Om zo te zorgen voor een betere doorstroming op wegen en om agrariërs beter hun werk te kunnen laten doen. De provincie wil ook dat er een rijbewijsplicht komt voor het besturen van grote landbouwvoertuigen om de verkeersveiligheid te waarborgen. Daarnaast vraagt de provincie om een kentekenverplichting, zodat enerzijds handhaving georganiseerd kan worden en anderzijds onderscheid gemaakt kan worden in de verschillende landbouwvoertuigen. In andere Europese landen geldt al een rijbewijs- en kentekenplicht. De provincie wil ook graag dat de voertuigen een APK plicht krijgen. De provincie past haar eigen beleid voor landbouwverkeer ook aan. De toepassingsmogelijkheden voor landbouwpasseerstroken zijn uitgebreid. Vooraf-gaand aan de aanleg van passeerstroken wordt er eerst gekeken naar alternatieve routes en eventuele mogelijke ruilverkaveling.

' Onze provincie heeft een grote landbouwsector die voor veel werkgelegenheid zorgt. Die sector koesteren we in Fryslân. Landbouwvoertuigen rijden vaak op de openbare weg en dat zorgt regelmatig voor ongelukken, onveilige situaties en/of stagnatie van het verkeer. Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt maar ook om de landbouwvoertuigen alle ruimte te geven stellen we een aantal maatregelen vast. De landbouwprovincie Fryslân gaat hier verder in dan de huidige landelijke voorstellen. Het is nu de tijd om goede afspraken te maken met de sector'; zo zegt gedeputeerde Piet Adema. Op dit moment blijft regelgeving voor landbouwverkeer een discussiepunt tussen het kabinet en de Tweede Kamer. Naast de fysieke maatregelen die de provincie neemt blijft zij zich ook inzetten op educatie, communicatie en voorlichting, gericht op de gebruikers van landbouwvoertuigen.

De provincie gaat samen met gemeenten en de agrarische sector een wegennetwerk vaststellen voor landbouwverkeer. Waarbij de provincie het mogelijk maakt dat landbouwvoertuigen over bepaalde gebiedsontsluitingswegen (max 80 km/u) mogen rijden. Vervolgens wordt onderzocht wat voor gevolgen dat heeft voor het onderliggend wegennet. Samen met de agrarische sector wordt er een inventarisatie gehouden van de belangrijkste herkomst- en bestemmingspunten. Deze inventarisatie wordt in de tweede helft van 2009 afgerond. De verwachting is dat andere routes meer gevrijwaard worden van zwaar verkeer. Bij voorkeur valt dit netwerk niet samen met (recreatieve) fietsroutes, bebouwde kommen en bebouwingsclusters.

---- --