mei 2008 te Ermelo Arnold zegt: ROVER nieuwsberichten, index Titelbalk gaf: Reizigersvereniging ROVER - Bericht van 24 mei 2009

Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)


Jaarrede 2009 van voorzitter Michael van der Vlis tijdens de ALV op 16 mei 2008 te Ermelo

Vorig jaar was ik vrij positief over de nieuwe regering, dit jaar wat minder. Al blijft gelden dat ze meer doen dan vorige regeringen voor het OV, die doelstelling van 5% groei op het spoor vind je in het beleid terug en ze gaan daar 4,5 miljard in investeren. Opening
Het ROVER-bestuur achter de tafel tijdens de ALV. In het midden Michael van der Vlis. Foto: Pietjan Wippoo

Maar neem nou zoiets als de chipkaart. Wij zijn uit het overleg gestapt en gaan nu weer mee doen omdat we door onze actie wel iets bereikt hebben. Niet erg veel overigens, maakt u zich daarover weinig illusies. Wat we vooral niet bereikt hebben is een open oor voor keuzevrijheid voor de reiziger. De Kamer durft kennelijk niet en de staatssecretaris antwoord niet eens als we haar onze nota over `OV-assortiment' toesturen. Een sovjettisch `njet' is het enige wat we al jaren horen, zonder enige poging tot serieuze argumentatie of overleg of zoeken naar een compromis. Ondertussen moet een absoluut flutrapport over de proef in Rotterdam de weg effenen voor het verder wegpesten van reizigers die niet gebaat zijn bij de chipkaart.

Of neem die 4,5 miljard die minister Eurlings bij elkaar sprokkelde voor investeringen in het spoor. Mooi natuurlijk, ook al was het vooral een sigaar uit eigen doos: een extra winstuitkering van NS. Maar dat gaat hij dus voor een deel verjubelen zoals dat met het geld voor de Betuwelijn en HSL is gedaan. Hij begint niet met het probleem, de bereikbaarheid van de steden. Dan heb je het over metro-achtige stoptreinen binnen agglomeraties en in de spits. Nee hoor, hij kiest voor intercity's, want daar verdient NS meer aan. En NS kijkt natuurlijk vooral naar het voller krijgen van de daluren, dat is rendabeler.

We hebben te maken met een minister en een staatssecretaris die geen verstand hebben van het OV en dat kennelijk ook niet wensen te hebben. Ze laten het over aan ambtenaren die niet aan beleid maar wel aan politieke risico-mijding doen.

Ik wil toch ook even ERTMS noemen. Een Europees signaleringssysteem dat meer treinen op het spoor mogelijk maakt. Hogere frequenties: dat is waar de reiziger echt profijt van heeft. De sector is tegen en ik begrijp waarom: het kost geld en ze hebben er geen verstand van. En dan is het lastig om een minister te hebben zonder eigen oordeel over OV-zaken.

En ik vind het diep treurig dat het rekeningrijden weer op de lange baan is geschoven. Dit lijkt of blijkt een PR-minister zonder beleid.

Maar je moet ook je zegeningen tellen. Om te beginnen gaat het steeds beter met NS. Het kan natuurlijk altijd beter, maar ze verdienen een pluim voor het feit dat ze, ook volgens de reizigers, uit het dal zijn gekropen. Het ziet er ook naar uit dat Eurlings de openbare aanbesteding van het hoofdrailnet afblaast. Die neoliberale hobby zou ons opnieuw en heviger in de ellende hebben gestort die we een aantal jaren terug bij de splitsing van de spoorsector hebben meegemaakt.

En die 4,5 miljard is er. Al vinden wij dat het beter besteed kan worden, de gewone reiziger heeft wel profijt van wat er voor gedaan zal worden. Dat is wel een verschil met de HSL en de Betuweroute.

We krijgen komend jaar een paar kansen. De evaluatie van de spoorwegwet bijvoorbeeld. Waarbij we uiteraard zullen pleiten voor versterking van de positie van de reiziger en een onafhankelijke toezichthouder. En voor het steviger aansturen van PrutsRail. Eurlings lijkt dat laatste ook te willen, al is er nog weinig van te merken.

Laatste opmerking over `Den Haag'. Ik ben voor decentralisatie maar sommige dingen moeten echt centraal geregeld worden: de chipkaart, de informatie aan de reiziger, de OV-brede marketing. Ik ben het vluchtgedrag van het Haagse wereldje echt zat.

Wij ontlenen onze invloed vooral aan onze kennis van zaken. En aan het weten van de weg naar de politiek en de media. Schaduwzijde van dat laatste is dat wij vooral bekend zijn van onze meningen over het spoor. Lokale en regionale kwesties bereiken de pers nu eenmaal minder makkelijk.

Ik praat de blaren op mijn tong om uit te leggen dat driekwart van ons werk lokaal en regionaal is. Qua beeldvorming voor het grote publiek lukt dat niet. Toch ben ik heel tevreden: de combinatie van landelijke bekendheid en lokale deskundigheid leidt er toe dat wij in veel Rocovs de invloedrijkste partij zijn. Ik heb daar van anderen klachten over gehoord en dan ben ik blij.

Waar ik zorgelijker over ben is onze weg naar de lokale en regionale overheid en politiek. In enkele afdelingen, Limburg en Amersfoort bijvoorbeeld, gaat dat prima. Maar in teveel afdelingen vinden ze politiek eng en wordt er te weinig aan gedaan. Ik roep onze regionale actievelingen op daar meer aandacht aan te besteden. Daar liggen de beslissingen over geld en over koers: wat voor de reiziger op iets langere termijn echt van belang is. En ze moeten meer gebruik maken van rover.nl als weg naar de media. Er staan te weinig plaatselijke berichten op de site. De publiciteit, ook over regionale zaken, is een speerpunt voor het komende jaar.

Tenslotte het wel en wee van onze vereniging. Ik ben erg blij met de activiteiten van ons RocovRovers werk. Hun bijeenkomsten dragen sterk bij aan kennis delen en regionaal samen een vuist maken. Wij zullen onze uiterste best doen om dit netwerk te blijven versterken. We zijn in gesprek met OPC over hun steun daarbij.

En ik wil een speciaal woord van waardering kwijt voor UwInt: onze meest actieve en effectieve werkgroep. Ik doe andere werkgroepen onrecht door ze niet te noemen, maar er kan er maar één de beste zijn.

Het bestuur heeft erg zijn best gedaan om het decentrale werk te ondersteunen. Ik noemde al RocovRovers en wil daarnaast de bestuursleden prijzen die daar veel energie in hebben gestoken. Vooral Aldo Markus en Hans Dannis. Wij gaan door op die koers.

Tot slot even over het OV-loket. De komst daarvan is natuurlijk onze grootste prestatie van de afgelopen jaren. Ze draaien inmiddels op volle toeren. Dat ministerie en bedrijven soms zorgelijke doen beschouw ik als een compliment: het OV-loket is niet neutraal, het is er voor de reiziger en dat is zichtbaar. Vooral: de reizigers hebben er baat bij. Maar het kan nog beter: De rapportages moeten meer op beslissers worden ingericht, er moet gewerkt worden aan de bekendheid van het loket en de samenwerking tussen loket en ROVER-vrijwilligers kan beter. Maar daar wordt aan gewerkt.

Michael van der Vlis,
16 mei
Pagina geplaatst: 24 mei 2009