Vereniging Reizigers Openbaar Vervoer (ROVER)
Jaarrede 2009 van voorzitter Michael van der Vlis
tijdens de ALV op 16 mei 2008 te Ermelo
Vorig jaar was ik vrij positief over de nieuwe regering, dit jaar wat
minder. Al blijft gelden dat ze meer doen dan vorige regeringen voor
het OV, die doelstelling van 5% groei op het spoor vind je in het
beleid terug en ze gaan daar 4,5 miljard in investeren.
Opening
Het ROVER-bestuur achter de tafel tijdens de ALV. In het midden
Michael van der Vlis. Foto: Pietjan Wippoo
Maar neem nou zoiets als de chipkaart. Wij zijn uit het overleg
gestapt en gaan nu weer mee doen omdat we door onze actie wel iets
bereikt hebben. Niet erg veel overigens, maakt u zich daarover weinig
illusies. Wat we vooral niet bereikt hebben is een open oor voor
keuzevrijheid voor de reiziger. De Kamer durft kennelijk niet en de
staatssecretaris antwoord niet eens als we haar onze nota over
`OV-assortiment' toesturen. Een sovjettisch `njet' is het enige wat we
al jaren horen, zonder enige poging tot serieuze argumentatie of
overleg of zoeken naar een compromis. Ondertussen moet een absoluut
flutrapport over de proef in Rotterdam de weg effenen voor het verder
wegpesten van reizigers die niet gebaat zijn bij de chipkaart.
Of neem die 4,5 miljard die minister Eurlings bij elkaar sprokkelde
voor investeringen in het spoor. Mooi natuurlijk, ook al was het
vooral een sigaar uit eigen doos: een extra winstuitkering van NS.
Maar dat gaat hij dus voor een deel verjubelen zoals dat met het geld
voor de Betuwelijn en HSL is gedaan. Hij begint niet met het probleem,
de bereikbaarheid van de steden. Dan heb je het over metro-achtige
stoptreinen binnen agglomeraties en in de spits. Nee hoor, hij kiest
voor intercity's, want daar verdient NS meer aan. En NS kijkt
natuurlijk vooral naar het voller krijgen van de daluren, dat is
rendabeler.
We hebben te maken met een minister en een staatssecretaris die geen
verstand hebben van het OV en dat kennelijk ook niet wensen te hebben.
Ze laten het over aan ambtenaren die niet aan beleid maar wel aan
politieke risico-mijding doen.
Ik wil toch ook even ERTMS noemen. Een Europees signaleringssysteem
dat meer treinen op het spoor mogelijk maakt. Hogere frequenties: dat
is waar de reiziger echt profijt van heeft. De sector is tegen en ik
begrijp waarom: het kost geld en ze hebben er geen verstand van. En
dan is het lastig om een minister te hebben zonder eigen oordeel over
OV-zaken.
En ik vind het diep treurig dat het rekeningrijden weer op de lange
baan is geschoven. Dit lijkt of blijkt een PR-minister zonder beleid.
Maar je moet ook je zegeningen tellen. Om te beginnen gaat het steeds
beter met NS. Het kan natuurlijk altijd beter, maar ze verdienen een
pluim voor het feit dat ze, ook volgens de reizigers, uit het dal zijn
gekropen. Het ziet er ook naar uit dat Eurlings de openbare
aanbesteding van het hoofdrailnet afblaast. Die neoliberale hobby zou
ons opnieuw en heviger in de ellende hebben gestort die we een aantal
jaren terug bij de splitsing van de spoorsector hebben meegemaakt.
En die 4,5 miljard is er. Al vinden wij dat het beter besteed kan
worden, de gewone reiziger heeft wel profijt van wat er voor gedaan
zal worden. Dat is wel een verschil met de HSL en de Betuweroute.
We krijgen komend jaar een paar kansen. De evaluatie van de
spoorwegwet bijvoorbeeld. Waarbij we uiteraard zullen pleiten voor
versterking van de positie van de reiziger en een onafhankelijke
toezichthouder. En voor het steviger aansturen van PrutsRail. Eurlings
lijkt dat laatste ook te willen, al is er nog weinig van te merken.
Laatste opmerking over `Den Haag'. Ik ben voor decentralisatie maar
sommige dingen moeten echt centraal geregeld worden: de chipkaart, de
informatie aan de reiziger, de OV-brede marketing. Ik ben het
vluchtgedrag van het Haagse wereldje echt zat.
Wij ontlenen onze invloed vooral aan onze kennis van zaken. En aan het
weten van de weg naar de politiek en de media. Schaduwzijde van dat
laatste is dat wij vooral bekend zijn van onze meningen over het
spoor. Lokale en regionale kwesties bereiken de pers nu eenmaal minder
makkelijk.
Ik praat de blaren op mijn tong om uit te leggen dat driekwart van ons
werk lokaal en regionaal is. Qua beeldvorming voor het grote publiek
lukt dat niet. Toch ben ik heel tevreden: de combinatie van landelijke
bekendheid en lokale deskundigheid leidt er toe dat wij in veel Rocovs
de invloedrijkste partij zijn. Ik heb daar van anderen klachten over
gehoord en dan ben ik blij.
Waar ik zorgelijker over ben is onze weg naar de lokale en regionale
overheid en politiek. In enkele afdelingen, Limburg en Amersfoort
bijvoorbeeld, gaat dat prima. Maar in teveel afdelingen vinden ze
politiek eng en wordt er te weinig aan gedaan. Ik roep onze regionale
actievelingen op daar meer aandacht aan te besteden. Daar liggen de
beslissingen over geld en over koers: wat voor de reiziger op iets
langere termijn echt van belang is. En ze moeten meer gebruik maken
van rover.nl als weg naar de media. Er staan te weinig plaatselijke
berichten op de site. De publiciteit, ook over regionale zaken, is een
speerpunt voor het komende jaar.
Tenslotte het wel en wee van onze vereniging. Ik ben erg blij met de
activiteiten van ons RocovRovers werk. Hun bijeenkomsten dragen sterk
bij aan kennis delen en regionaal samen een vuist maken. Wij zullen
onze uiterste best doen om dit netwerk te blijven versterken. We zijn
in gesprek met OPC over hun steun daarbij.
En ik wil een speciaal woord van waardering kwijt voor UwInt: onze
meest actieve en effectieve werkgroep. Ik doe andere werkgroepen
onrecht door ze niet te noemen, maar er kan er maar één de beste zijn.
Het bestuur heeft erg zijn best gedaan om het decentrale werk te
ondersteunen. Ik noemde al RocovRovers en wil daarnaast de
bestuursleden prijzen die daar veel energie in hebben gestoken. Vooral
Aldo Markus en Hans Dannis. Wij gaan door op die koers.
Tot slot even over het OV-loket. De komst daarvan is natuurlijk onze
grootste prestatie van de afgelopen jaren. Ze draaien inmiddels op
volle toeren. Dat ministerie en bedrijven soms zorgelijke doen
beschouw ik als een compliment: het OV-loket is niet neutraal, het is
er voor de reiziger en dat is zichtbaar. Vooral: de reizigers hebben
er baat bij. Maar het kan nog beter: De rapportages moeten meer op
beslissers worden ingericht, er moet gewerkt worden aan de bekendheid
van het loket en de samenwerking tussen loket en ROVER-vrijwilligers
kan beter. Maar daar wordt aan gewerkt.
Michael van der Vlis,
16 mei
Pagina geplaatst: 24 mei 2009
mei 2008 te Ermelo
Arnold zegt: ROVER nieuwsberichten, index
Titelbalk gaf: Reizigersvereniging ROVER - Bericht van 24 mei 2009