Fontys-studenten winnen Henk Peer-prijs 2009 voor economieonderwijs

26/05/2009 10:20

Open Universiteit Nederland

Bart Haverkort en Dirk-Jan Verberne van de Fontys Hogeschool Tilburg hebben met hun inzending over maatschappelijke ondernemen de Henk Peerprijs voor het economieonderwijs gewonnen. Deze prijs voor innovatie op het gebied van het economisch middelbaar onderwijs werd dit jaar voor de tweede keer uitgereikt.

Bevindingen van de jury

De jury beoordeelde Maatschappelijk ondernemen - grafisch vormgegeven door Astin Leclerq en Jannie Engels-Spruit - als contextrijk, inspirerend en inhoudelijk sterk. De leerlingen bezoeken drie werelddelen en ontdekken met deze opdracht de wereld achter de kleding die ze dragen. Kortom: een uitdaging voor vmbo-leerlingen. Bart Haverkort en Dirk-Jan Verberne, studenten lerarenopleiding economie, ontvangen met de hoofdprijs ook een bedrag van 500 euro en een cursus naar keuze aan de faculteit Managementwetenschappen aan de Open Universiteit.

In de categorie docenten ging de eerste prijs naar Gerriët van Zuthem van het Ichtus College in Kampen, de tweede prijs ging voor het tweede jaar op rij naar Linda van Haren van het Candea College in Duiven en de derde prijs naar Maarten Nesse van het Drachter Lyceum / OSG Slingeland. Bij de studenten won Anthea van Os, studente aan de RUG, de eerste prijs, Thijs Schijns, student van Fontys Sittard, de tweede prijs en de derde prijs ging naar Joep Posthuma en Wouter den Teuling.

Over de Henk Peerprijs

De Prof. dr. H.W.G.M. Peer-prijs voor het economieonderwijs, kortweg de Henk Peer-prijs, is vernoemd naar prof. dr.H.W.G.M. Peer (1947-2006) vanwege zijn bijdragen aan het innovatief economisch (afstands)onderwijs. Professor Peer was sinds 1983 verbonden aan de Open Universiteit en grondlegger van het leerstofgebied Economische Wetenschappen. Doel van de Henk Peer-prijs is het stimuleren van een brede verspreiding van innovatief leermateriaal in het economieonderwijs. Daarnaast is het de bedoeling docenten te belonen voor hun inzet, meer bekendheid te geven aan hun zelf ontwikkelde lesmateriaal, en goede lessen te verzamelen.

De Henk Peer-prijs is tot stand gekomen op initiatief van het Ruud de Moor Centrum voor professionalisering van onderwijsgevenden en de faculteit Managementwetenschappen van de Open Universiteit in samenwerking met de VECON, de vakvereniging van economieleraren.





http://www.ou.nl