KPMG

Retailers leiden forse schade door voorraadverliezen

Nauwere samenwerking en deling van informatie is echter essentieel om het probleem aan te pakken.

Grote retailers leiden jaarlijks aanzienlijke financiële schade als gevolg van voorraadverliezen. Deze verliezen worden voor een deel veroorzaakt door diefstal van voorraden door klanten en werknemers en voor een deel door beschadiging tijdens transport en opslag. Daarnaast blijken ook fouten te leiden tot voorraadverlies. Zo blijkt voorraad te 'verdwijnen' door telfouten of andere gegevensfouten.

Uit internationaal onderzoek van KPMG blijkt dat grote, vooraanstaande retailers hun voorraadverlies door diefstal, beschadiging en fouten op zo'n 3% van hun omzet schatten. Bij een aantal retailers ligt dit percentage zelfs nog hoger. "Een forse schade, want voor veel retailers gaat het hierbij om een zeer groot gedeelte van de potentiële winst", constateert Marc Schönhage, partner bij KPMG's Consumer Goods & Retail. Schönhage: "Veel retailers beschouwen deze verliezen als onontkoombaar en als een onvermijdelijk onderdeel van het ondernemen. Dat is opmerkelijk want voorraadverlies is een belangrijk en beheersbaar probleem."

Opvallend is volgens Schönhage het feit dat er vooralsnog altijd vanuit werd gegaan dat de eigen fouten van retailers slechts een geringe bijdrage leverden aan hun voorraadverliespercentages. Schönhage: "Uit ons onderzoek blijkt echter dan ruim 30% van dit verlies het gevolg is van eigen fouten van ondernemingen en dat een veel groter deel van het verlies wordt veroorzaakt door verwerkingsfouten dan werd geschat. Het hoge percentage verlies door interne fouten toont aan dat retailers veel geld kunnen besparen door verbetering van hun interne processen.

Veel ondernemingen zien zich dan ook gesteld voor de uitdaging om de oorzaken van voorraadverlies in kaart te brengen. Veel retailers richten hun inspanningen echter op interne en externe diefstal, terwijl fouten vaak het belangrijkste probleem zijn. Maar fouten binnen processen zijn vaak moeilijk aan te pakken, omdat je het hele retailproces moet doorlopen en dat is een zeer omvangrijke en ingewikkelde exercitie."

Daarnaast blijken de onderzochte retailers bijzonder terughoudend in het delen van gedetailleerde informatie over voorraadverlies met hun toeleveranciers die dit soort verliezen in belangrijke mate zouden kunnen helpen verminderen. Schönhage: "Hoewel bijna 70% van de retailers aangeeft samen te werken met leveranciers om voorraadverlies te verminderen, blijkt een krappe 40% bereid om gedetailleerde informatie te delen over de waarschijnlijke oorzaken van voorraadverlies.

Nauwere samenwerking en deling van informatie is echter essentieel om het probleem aan te pakken, zeker gezien het feit dat de omvang van voorraadverliezen in de huidige recessie alleen maar zullen toenemen. Hoewel de meeste retailers begrijpen dat hun voorraadverliezen in een recessie waarschijnlijk zullen toenemen, staan ze tijdens een recessie onder druk om zo min mogelijk geld uit te geven. Gezien de negatieve invloed van voorraadverliezen op de prestatie van de bedrijven, zou besparen op voorraadbeheer hen uiteindelijk echter wel eens veel geld kunnen kosten."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020) 656 7039.

© 2009 KPMG N.V., registered with the trade register in the Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability company and a member firm of the KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.