Gemeente Lopik

Cameratoezicht centrum Lopik-dorp

Het cameratoezicht wordt door politie en gemeente als een waardevolle aanvulling gezien op het pakket aan maatregelen voor het centrum. Om te voldoen aan de wettelijke eisen, zijn twee varianten uitgewerkt. Met variant 1 wordt voldaan aan de wettelijke eisen. Met variant 2 wordt volaan aan de wettelijke eisen én wordt de kwaliteit van cameratoezicht verbeterd. Het college stelt de raad voor het cameratoezicht conform de wet- en regelgeving te organiseren en daarbij een keuze te maken tussen variant 1 of variant 1 tezamen met variant 2. De raad wordt gevraagd hiervoor afhankelijk van de keuze EUR 12.000,- of EUR 18.000,- beschikbaar te stellen.

In de commissievergadering van 7 oktober 2008 is de notitie `Evaluatie Cameratoezicht Centrum Lopik' behandeld. De conclusie van de notitie luidde dat het cameratoezicht in het centrum van Lopik niet volledig correct is uitgevoerd. Er is niet voldaan aan de wettelijke eisen.

Het college heeft onderzocht welke maatregelen noodzakelijk zijn om het cameratoezicht conform de geldende wetgeving te laten functioneren. Dit is vastgelegd in de notitie `Vervolg Cameratoezicht Centrum Lopik'.

Het cameratoezicht wordt door politie en gemeente als een waardevolle aanvulling gezien op het pakket aan maatregelen voor het centrum. Het cameratoezicht is ingesteld voor het handhaven van de openbare orde. De burgemeester is daarvoor verantwoordelijk. Er zijn twee varianten uitgewerkt. Met variant 1 wordt voldaan aan de wettelijke eisen. Wanneer als aanvulling op variant 1 ook voor variant 2 wordt gekozen, wordt de kwaliteit van cameratoezicht verbeterd.

Variant 1
Om het cameratoezicht in zijn huidige vorm conform de wet- en regelgeving te organiseren, zijn de volgende acties nodig:
* Overleg met de supermarkt en afspraken maken over een beveiligde voorziening voor de opslag van de beelden;

* Bij overeenstemming met de supermarkt een beveiligde voorziening realiseren in de supermarkt;

* Overleg met de politie over het beheer en verwerking van de politiegegevens;

* Met het camerabedrijf, de politie en de supermarkt bespreken van de technische mogelijkheden en wensen;

* De gemaakte afspraken over het beheer, de beveiliging etc. vastleggen in een document;

* De inwoners informeren over het cameratoezicht;
* Het cameratoezicht melden aan het Centrum Bescherming Persoonsgegevens (CBP).

Hiermee wordt voldaan aan de wettelijke vereisten. De totale kosten van variant 1 bedragen EUR 12.000,-.

Variant 2

De beelden die de politie in het verleden heeft opgevraagd, bleken niet van voldoende kwaliteit te zijn om iemand te herkennen of te identificeren. Door twee cameraposities te realiseren, kan het gebied beter worden bestreken en kunnen de beelden worden gebruikt voor herkenning en identificatie.

Wanneer naast variant 1 ook voor variant 2 wordt gekozen, wordt voldaan aan de wettelijke eisen én wordt de kwaliteit van cameratoezicht verbeterd. Voor variant 1 plus variant 2 zijn de totale kosten EUR 18.000,-.

Het college stelt de raad voor het cameratoezicht voor de openbare orde conform de wet- en regelgeving te organiseren en daarbij een keuze te maken tussen variant 1, of variant 1 tezamen met variant 2. En hiervoor afhankelijk van de keuze EUR 12.000,- of EUR 18.000,- beschikbaar te stellen. Dit voorstel wordt behandeld tijdens de commissievergadering van 2 juni 2009 en raad 16 juni 2009.