Nederlandse Zorgautoriteit


Goede informatie voorwaarde voor consument

Publicatiedatum: 26-05-2009

NZa overhandigt visie op transparantie aan consumentenorganisaties

De Nederlandse Zorgautoriteit(NZa) presenteert vandaag haar visie op transparantie en keuze informatie voor consumenten op de zorgmarkten. De NZa pleit daarin voor duidelijke omschrijvingen van kwaliteit en het zorgaanbod zodat consumenten zelf vergelijkingen kunnen maken. Met zorgaanbieders en instellingen maakt de NZa afspraken welke keuzeinformatie minimaal openbaar moet zijn. Daarom heeft de NZa criteria opgesteld om te toetsen of zorgmarkten transparant genoeg zijn. Zo niet, dan komt zij in actie om knelpunten aan te pakken. De NZa heeft deze visie overhandigd aan de consumenten- en patiëntenorganisaties.

Goede informatie is een onmisbare voorwaarde voor een goed werkende zorgmarkt. Om als consument een weloverwogen keuze te kunnen maken is transparantie over het product, kwaliteit, prijs en informatie over bijvoorbeeld wachttijden een vereiste. Consumenten spelen een belangrijke rol op de zorgmarkt, zij moeten met hun vraag het aanbod sturen. Maar die rol kunnen zij pas spelen als zij beschikken over goede keuze informatie.

De NZa controleert of de juiste informatie over prijs en kwaliteit voor de consument beschikbaar is. Om dit te toetsen heeft de NZa criteria opgesteld. Bijvoorbeeld of de kwaliteit van de informatie, en hun bron, voldoende is en of het voor alle consumenten te gebruiken is. Datzelfde geldt voor de kwaliteit van vergelijkingswebsites van zorg en zorgverzekeringen. De informatie moet voor consumenten begrijpelijk zijn en duidelijk maken of het ook relevant is voor de eigen situatie. De ene consument hecht bijvoorbeeld vooral belang aan de prijs, terwijl de ander juist meer zicht wil hebben op de kwaliteit of specifieke eigenschappen van het product.

Acties NZa
De NZa ontwikkelt dit jaar naast het bestaande richtsnoer voor de zorgverzekeraars ook een richtsnoer voor zorgaanbieders waarin staat welke informatie zij minimaal moeten verstrekken. Dit richtsnoer is een hulpmiddel voor zorgaanbieders om de transparantie verder in te vullen. Bij het vaststellen van nieuwe prestatieomschrijvingen zoals bijvoorbeeld bij de mondzorg vraagt de NZa input van consumenten- en patiëntenorganisaties en van consumenten zelf. Voor consumenten is het belangrijk dat prestaties transparant zijn, bijvoorbeeld bij het beoordelen van de factuur die zij ontvangen. Ook in 2009 gaat de NZa het jaarlijkse onderzoek naar vergelijkingssites van zorgverzekeringen uitbreiden naar vergelijkingssites voor zorgaanbod.

Bijlage:



Zie het origineel

* Visiedocument Transparantie


---