Ministerie van Verkeer en Waterstaat


1 1 > Retouradres: Postbus 20901, 2500 EX Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer Plesmanweg 1-6 der Staten-Generaal 2597 JG Den Haag Binnenhof 4 Postbus 20901 2500 EX Den Haag 2513 AA DEN HAAG T 070 351 61 71 F 070 351 78 95

Contactpersoon
---
T -

Ons kenmerk VENW/DGMo-2009/4628

Uw kenmerk Datum 26 mei 2009 -

Onderwerp First opinion NS-voorstel dienstregeling 2010 voor het traject Zwolle- Bijlage(n)
---
Groningen

Geachte voorzitter,

Tijdens het AO van 20 mei j.l. heb ik toegezegd uw Kamer nader te informeren over de zogenaamde first opinion over de reizigersgroei op het traject Zwolle- Groningen. NS heeft op mijn verzoek een voorstel ingediend om het treinaanbod op dit traject uit te breiden om zo een bijdrage te leveren aan de jaarlijkse 5%- groeiambitie.

Op 22 april 2009 heb ik met uw Kamer gesproken over het voorstel van NS voor de dienstregeling 2010. Er is toen uitvoerig gediscussieerd over de voor- en nadelen van dit voorstel, meer specifiek over de Intercitystatus van de stations Meppel, Hoogeveen, Beilen en Haren. NS heeft mij voor deze discussie voorzien van cijfers waaruit bleek dat wanneer station Hoogeveen in het voorstel als Intercitystop zou worden opgenomen, de groei zou afnemen en er een hogere subsidie nodig was. Ik heb inmiddels het onafhankelijke en internationaal gerenommeerde onderzoeksbureau Booz & Co ingehuurd om een second opinion uit te voeren op deze cijfers.

Deze week wordt de second opinion uitgevoerd. Vooruitlopend hierop stuur ik u de cijfers uit de first opinion, zoals deze zijn besproken tijdens het eerste deel van het AO op 22 april 2009. Ik wil nogmaals benadrukken dat het gaat om bedrijfsgevoelige informatie die mij door NS beschikbaar is gesteld. Om deze reden zijn de cijfers voorzien van een bandbreedte.

Zodra de resultaten van de second opinion beschikbaar zijn zend ik deze naar uw Kamer. Op basis van de uitkomsten van de second opinion zullen ik en uw Kamer een oordeel vellen over de voor- en nadelen van de verschillende varianten. Het blijft echter tevens aan de NS om aan te geven welke variant zij wil gaan rijden. a

Pagina 1 van 3





Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Datum

Hoogachtend, Ons kenmerk VENW/DGMo-2009/4628 DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

Pagina 2 van 3





Bijlage: first opinion voorstel NS Zwolle-Groningen DRG 2010 Datum

Ons kenmerk VENW/DGMo-2009/4628 Traject: Zwolle ­ Meppel ­ Hoogeveen ­ Beilen ­ Assen ­ Haren - Groningen.

Bedieningsmodel DRG 2009:


1 Snelle IC vanuit Schiphol doet Zwolle, Assen en Groningen aan.
1 Stoppende IC vanuit Schiphol, vanaf Zwolle doet alle stations aan.
1 Sprinter vanuit Zwolle doet alle stations aan.

Bedieningsmodel DRG 2010 ­ voorlopig voorstel NS:


2 IC's vanuit Schiphol doet Zwolle, Assen en Groningen aan, 10 minuten sneller.

2 Sprinters vanuit Zwolle doet alle stations aan.

Voordelen:

· 12.000 reizen vanuit Groningen en Assen gaan sneller (ca. 10').
· 4.200 reizen profiteren van een gelijkmatige halfuursdienst.
· 5.600 reizen hebben 4 treinen/uur i.p.v. 3 (Assen, Groningen).

Negatief effect:

· 1.400 stoptreinreizigers moeten in Zwolle overstappen.

Per saldo:
NS verwacht 300 extra reizen/dag te trekken.

Effecten volgens NS:

· Een groei van 13-15 miljoen reizigerskilometers in 2012.
· Een benodigde subsidie van 8-10 miljoen.

Effecten volgens NS met IC-stop in Hoogeveen:

· Er ontstaat minder groei: 7-9 miljoen reizigerskilometers in 2012.
· De reistijdwinst bedraagt niet 10 maar 8 minuten.
· Een kleine groep reizigers komt hierdoor veel beter uit, terwijl een grote groep reizigers een iets minder grote verbetering krijgt.
· Een hogere benodigde subsidie: 10-15 miljoen.

Pagina 3 van 3