FloraHolland


Overeenstemming FloraHolland en VGB over aanpak betrouwbaarheid aanbodsinformatie

Dit bericht wordt u toegezonden namens de Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB) en bloemenveiling FloraHolland.

FLORAHOLLAND, 26 mei 2009 (persbericht) - De VGB en FloraHolland hebben vorige week overeenstemming bereikt over verbeterdoelstellingen voor de betrouwbaarheid van aanbodsinformatie. Doel is de betrouwbaarheid in 2009 met 10% te verhogen. Ook is afgesproken welke methode wordt toegepast om dit te meten. FloraHolland heeft toegezegd om binnen drie jaar bij haar aanvoerders een betrouwbaarheid van 95% te bewerkstelligen.

Het ontvangen van betrouwbare aanbodsinformatie is voor kopers van groot belang. De noodzaak van betrouwbare informatie neemt steeds verder toe door ontwikkelingen als Kopen op Afstand (KOA), beeldveilen, FloraHolland e-Trade en andere vormen van virtuele verkoop. De betrouwbaarheid van aanvoerinformatie wordt gemeten met de betrouwbaarheidsindex (BI). FloraHolland voert al geruime tijd gericht en intensief controles uit. Samen met de VGB bepaalt de veilingorganisatie welke product-/sorteercombinaties in welke periode op betrouwbaarheid gecontroleerd worden. De keuze hangt nauw samen met de invoering van beeldveilen.
"Ik ben blij dat er uiteindelijk afspraken met FloraHolland zijn gemaakt over te behalen resultaten met betrekking tot de juistheid van de aanbodinformatie", aldus Boudewijn Rip, voorzitter van de VGB Stuurgroep Kwaliteit. "Met het toenemen van KOA en beeldveilen moet de handel er steeds meer van uit kunnen gaan dat het aangeboden product overeenkomt met de informatie op basis waarvan het product gekocht wordt. Indien dit niet het geval is, zullen de correctiekosten bij de handel toenemen en zal de klanttevredenheid van haar afnemers afnemen. Het moge duidelijk zijn dat dit funest is voor de gehele sector. Eigenlijk vind ik het afgesproken tempo nog te laag: al vandaag verwachten eindklanten 99,75% betrouwbare producten. In het licht van een snelle invoering van beeldveilen zullen de gestelde doelstellingen mijn inziens nog sneller moeten worden gehaald".

Betrouwbaarheid vooraan
Om de betrouwbaarheidsindex omhoog te krijgen, voert FloraHolland een (nieuwe) sanctie- en beloningsmethodiek in. FloraHolland gaat betrouwbaarheid koppelen aan de veilvolgorde van partijen. Deze koppeling zal verder worden toegepast bij de uitrol van beeldveilen. Sinds maart 2009 worden de chrysanten van kweker Hein van Wordragen bij FloraHolland Naaldwijk geveild via beeldveilen. Van Wordragen ziet het groeiende belang van betrouwbare aanvoerinformatie. Betrouwbaarheid belonen door producten vooraan te veilen is een effectieve maatregel, aldus van Wordragen, "Maar de productspecificaties waaraan getoetst wordt, moeten wel reëel blijven. Er moet niet onnodig gestraft worden". Van Wordragen benadrukt dat wel het doel voor ogen moeten worden gehouden: de beste prijsvorming. FloraHolland voert de maatregelen uit volgens het kostenmaker-/kostendragerprincipe. Dat houdt in dat de kosten voor extra controles worden teruggelegd bij de veroorzaker.


Noot voor de redactie/