ProRail

Persbericht

26-05-2009

Geen goederentreinen meer op baanvak Zutphen-Hengelo

Spoorbeheerder ProRail verbiedt het rijden van goederentreinen op het baanvak Zutphen-Hengelo met ingang van 14 juni 2009. Dit nadat de VROM-Inspectie eerder dit jaar ProRail een last onder dwangsom had opgelegd.

Last onder dwangsom

Begin dit jaar constateerde de VROM-Inspectie dat de hoeveelheid gegenereerd spoorgeluid op dit baanvak de norm overschrijdt en legde ProRail een last onder dwangsom op. Om aan de gestelde eisen te voldoen is gekozen om goederentreinen voortaan om te leiden over andere trajecten. Dit herrouteren van goederentreinen vraagt tijd omdat de gehele route van België/Rotterdam naar Bentheim opnieuw moet worden ingepland. Daarnaast moeten de goederenvervoerders de inzet van locomotieven, wagons en personeel aanpassen.

14 juni

De maatregel wordt op 14 juni van kracht en geldt voor de dienstregeling 2009. Voor de dienstregeling van 2010 bestaat de mogelijkheid dat er weer goederentreinen gaan rijden op dit baanvak. Of dit gebeurt is afhankelijk van het aantal aanvragen voor het rijden van goederentreinen en de geluidsruimte die beschikbaar is.

Werktreinen

Voor onderhoud en reparatie van het baanvak wordt een uitzondering gemaakt en is het wel toegestaan om werktreinen te rijden. Daarnaast zullen goederentreinen blijven rijden tussen Hengelo en het bedrijfsterrein van Servo (Elementis Specialties) in Delden.