ProRail
Persbericht
26-05-2009
Geen goederentreinen meer op baanvak Zutphen-Hengelo
Spoorbeheerder ProRail verbiedt het rijden van goederentreinen op het
baanvak Zutphen-Hengelo met ingang van 14 juni 2009. Dit nadat de
VROM-Inspectie eerder dit jaar ProRail een last onder dwangsom had
opgelegd.
Last onder dwangsom
Begin dit jaar constateerde de VROM-Inspectie dat de hoeveelheid
gegenereerd spoorgeluid op dit baanvak de norm overschrijdt en legde
ProRail een last onder dwangsom op. Om aan de gestelde eisen te
voldoen is gekozen om goederentreinen voortaan om te leiden over
andere trajecten. Dit herrouteren van goederentreinen vraagt tijd
omdat de gehele route van België/Rotterdam naar Bentheim opnieuw moet
worden ingepland. Daarnaast moeten de goederenvervoerders de inzet van
locomotieven, wagons en personeel aanpassen.
14 juni
De maatregel wordt op 14 juni van kracht en geldt voor de
dienstregeling 2009. Voor de dienstregeling van 2010 bestaat de
mogelijkheid dat er weer goederentreinen gaan rijden op dit baanvak.
Of dit gebeurt is afhankelijk van het aantal aanvragen voor het rijden
van goederentreinen en de geluidsruimte die beschikbaar is.
Werktreinen
Voor onderhoud en reparatie van het baanvak wordt een uitzondering
gemaakt en is het wel toegestaan om werktreinen te rijden. Daarnaast
zullen goederentreinen blijven rijden tussen Hengelo en het
bedrijfsterrein van Servo (Elementis Specialties) in Delden.