Arcadis NV

Amersfoort, 26 mei 2009
Stem op de ARCADIS waterstoftrein

ARCADIS en de Universiteit Utrecht doen mee met de ProRailPrijsvraag met het thema: 'Bereikt u Kyoto tussen Den Haag en Utrecht?'. Het doel van deze wedstrijd is om baanbrekende, innovatieve ideeën voor een CO2-neutraal spoor te stimuleren. ARCADIS en de Universiteit Utrecht hebben samen het baanbrekende concept voor een waterstofgevoede trein bedacht.
ProRail heeft acht innovatieve ideeën genomineerd voor de publieksprijs, waaronder ons 'Groen licht voor de waterstoftrein'. Om de Publieksprijs te winnen, hebben wij jouw stem nodig, want het plan met de meeste stemmen wint! De winnaar krijgt de mogelijkheid om het plan verder uit te werken.
Stem daarom op ons! Stuur deze mail door naar uw netwerk zodat wij kunnen helpen bouwen aan een CO2 neutraal spoor!

Het idee:
Groen licht voor de waterstoftrein!

De waterstoftrein dendert over een paar jaar voorbij! Fantasie? Wij vinden van niet. "Groen licht voor de waterstoftrein" biedt een flinke CO2 reductie gekoppeld aan een hogere beschikbaarheid. Daarnaast is de waterstoftrein onafhankelijk van een bovenleiding, waardoor de verrommeling van het landschap minder wordt! Dit brengt ook lagere investeringskosten en onderhoudskosten als voordeel met zich mee. Kortom: een ideale oplossing voor zowel de korte als de lange termijn. De waterstoftrein heeft een enorme potentie. Dat het geen fantasie is, blijkt uit het feit dat de technologie voor het gebruik van waterstof in de auto- en busindustrie zich steeds verder ontwikkelt. Zo rijden de Europarlementariërs in Brussel in BMW's op waterstof. En in 2002-2003 heeft in 10 steden in Europa (waaronder Amsterdam) een grootschalige proef plaatsgevonden met brandstofcelbussen van Daimler Chrysler. De goede resultaten van deze projecten en de stand van de techniek laten zien dat waterstof de brandstof van de toekomst is. In een waterstoftrein wordt waterstof gebruikt als brandstof voor het opwekken van elektriciteit in brandstofcellen. Deze elektriciteit drijft de elektromotor aan. De waterstof kan ter plekke, naast het spoor worden geproduceerd en de trein kan op het spoor tanken. Doordat treinen op dezelfde routes rijden en tanken op vaste locaties, is er geen geheel nieuwe infrastructuur nodig, zoals het geval is in de automobielsector. Door het gebruik van waterstof kan er een efficiëntiewinst behaald worden van 12% en een CO2 reductie van 23%. De waterstoftrein is niet alleen op de lange termijn een succesnummer. Ook op de korte termijn zijn er al flinke voordelen te behalen. De waterstoftrein is bij uitstek een concept om gefaseerd te implementeren. Er zijn geen grote aanpassingen aan de infrastructuur nodig en er kan een logisch plan gevolgd worden om stap voor stap over te gaan op waterstof. Een goed eerste traject om de waterstoftrein toe te passen zou een regionale lijn kunnen zijn. Een traject dat nog niet geëlektrificeerd is, leent zich hier het beste voor. De kosten voor het elektrificeren en het onderhoud van de bovenleiding komen hierdoor te vervallen. Wanneer een waterstoftrein wordt ingezet op een regionale lijn die langer is dan 15 km, wordt al 8% aan kosten bespaard.

Breng je stem uit!