Amersfoort, 26 mei 2009
Stem op de ARCADIS waterstoftrein
ARCADIS en de Universiteit Utrecht doen mee met de ProRailPrijsvraag
met het thema: 'Bereikt u Kyoto tussen Den Haag en Utrecht?'. Het doel
van deze wedstrijd is om baanbrekende, innovatieve ideeën voor een
CO2-neutraal spoor te stimuleren. ARCADIS en de Universiteit Utrecht
hebben samen het baanbrekende concept voor een waterstofgevoede trein
bedacht.
ProRail heeft acht innovatieve ideeën genomineerd voor de
publieksprijs, waaronder ons 'Groen licht voor de waterstoftrein'. Om
de Publieksprijs te winnen, hebben wij jouw stem nodig, want het plan
met de meeste stemmen wint! De winnaar krijgt de mogelijkheid om het
plan verder uit te werken.
Stem daarom op ons! Stuur deze mail door naar uw netwerk zodat wij
kunnen helpen bouwen aan een CO2 neutraal spoor!
Het idee:
Groen licht voor de waterstoftrein!
De waterstoftrein dendert over een paar jaar voorbij! Fantasie? Wij
vinden van niet. "Groen licht voor de waterstoftrein" biedt een flinke
CO2 reductie gekoppeld aan een hogere beschikbaarheid. Daarnaast is de
waterstoftrein onafhankelijk van een bovenleiding, waardoor de
verrommeling van het landschap minder wordt! Dit brengt ook lagere
investeringskosten en onderhoudskosten als voordeel met zich mee.
Kortom: een ideale oplossing voor zowel de korte als de lange termijn.
De waterstoftrein heeft een enorme potentie. Dat het geen fantasie is,
blijkt uit het feit dat de technologie voor het gebruik van waterstof
in de auto- en busindustrie zich steeds verder ontwikkelt. Zo rijden
de Europarlementariërs in Brussel in BMW's op waterstof. En in
2002-2003 heeft in 10 steden in Europa (waaronder Amsterdam) een
grootschalige proef plaatsgevonden met brandstofcelbussen van Daimler
Chrysler. De goede resultaten van deze projecten en de stand van de
techniek laten zien dat waterstof de brandstof van de toekomst is. In
een waterstoftrein wordt waterstof gebruikt als brandstof voor het
opwekken van elektriciteit in brandstofcellen. Deze elektriciteit
drijft de elektromotor aan. De waterstof kan ter plekke, naast het
spoor worden geproduceerd en de trein kan op het spoor tanken. Doordat
treinen op dezelfde routes rijden en tanken op vaste locaties, is er
geen geheel nieuwe infrastructuur nodig, zoals het geval is in de
automobielsector. Door het gebruik van waterstof kan er een
efficiëntiewinst behaald worden van 12% en een CO2 reductie van 23%.
De waterstoftrein is niet alleen op de lange termijn een succesnummer.
Ook op de korte termijn zijn er al flinke voordelen te behalen. De
waterstoftrein is bij uitstek een concept om gefaseerd te
implementeren. Er zijn geen grote aanpassingen aan de infrastructuur
nodig en er kan een logisch plan gevolgd worden om stap voor stap over
te gaan op waterstof. Een goed eerste traject om de waterstoftrein toe
te passen zou een regionale lijn kunnen zijn. Een traject dat nog niet
geëlektrificeerd is, leent zich hier het beste voor. De kosten voor
het elektrificeren en het onderhoud van de bovenleiding komen hierdoor
te vervallen. Wanneer een waterstoftrein wordt ingezet op een
regionale lijn die langer is dan 15 km, wordt al 8% aan kosten
bespaard.
Breng je stem uit!