Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Nederlanders kunnen moeilijk zonder muziek

Mei 2009 - Nederlanders blijken moeilijk één maand zonder muziek te kunnen. Op de vraag welke van de vier vrijetijdsbestedingen men het moeilijkst zou kunnen missen staat het dagelijks nieuws op één (45%), op de voet gevolgd door muziek (41%). Sport (7%) en cultuur (5%) blijken geen echte concurrenten en zijn gemakkelijker één maand misbaar voor de Nederlander. Dit blijkt uit een representatief landelijk onderzoek (n=640) dat in opdracht van communicatieadviesbureau TBWA\Brand Experience Company (TBWA\BEC) is uitgevoerd door Trendbox.

Het onderzoek laat zien hoe muziek geconsumeerd wordt en welke rol muziek speelt in de belevingswereld van de Nederlander. Muziek blijkt ook van grote invloed op de gemoedstoestand van mensen. 73% van de Nederlanders zegt dat muziek hen geregeld van een slecht humeur afhelpt; 80% luistert bijna dagelijks naar muziek, voornamelijk via de radio. Er kan dan ook gesteld worden dat muziek een essentieel onderdeel van het dagelijks leven vormt.

Onderzoeksbureau Trendbox heeft dit onderzoek in opdracht van TBWA\BEC uitgevoerd, gebruik makend van het 'Het Nationale Panel'. De totale Nederlandse steekproef is n=640 van 16 tot en met 65 jaar. Het online veldwerk werd uitgevoerd van 22 april tot en met 6 mei 2009.

TBWA\Brand Experience Company is een communicatieadviesbureau gespecialiseerd in sponsoring en merkactivering. De inzichten uit het onderzoek worden gebruikt bij het adviseren van bedrijven die muziek inzetten voor marketingactiviteiten. TBWA\BEC is onderdeel van het wereldwijde TBWA\ netwerk, met kantoren in 77 landen en 12.000 medewerkers.