Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

"Publiek geeft mager zesje aan winkelcentrum Brazilië"

De bezoekers van winkelcentrum Brazilië geven het winkelcentrum gemiddeld een 6,8. Dat blijkt uit een steekproef die op zaterdag 23 mei is gehouden door D66 Zeeburg. Zij vroegen het winkelend publiek een rapportcijfer te geven op basis van aanbod, kwaliteit en aantrekkelijkheid.

D66 zal in het raadsdebat over de toekomst van Brazilië, op dinsdag 26 mei, deze onderzoeksresultaten meegeven aan de verantwoordelijke wethouder. D66 zal daarbij oproepen om Brazilië nu eindelijk als aantrekkelijk winkelcentrum op de kaart te zetten door beter om te gaan met de openbare ruimte en de inrichting. Fractievoorzitter Erik Terheggen: "Brazilië zou zo mooi kunnen zijn, D66 wil daarom van Brazilië een winkelcentrum maken waar mensen meer kunnen kopen dan alleen de dagelijkse boodschappen. Verbreed het aanbod, zorg voor een gedifferentieerd huurderbestand en zorg dat mensen graag komen". Daartoe zouden ook horecagelegenheden met terrassen de kans moeten krijgen zich te vestigen, met name langs het water. Terheggen: "Brazilië zou een plek moeten zijn plek waar mensen graag komen om hun dagelijkse boodschappen te doen, om vervolgens langs speciaalzaken en boetiekjes te lopen en daarvan bijkomen met koffie plus appeltaart op terrasjes aan het water. Meer groen, een overzichtelijker verkeerssituatie en openbare zit- en speelgelegenheden helpen daarbij. Het heet hier niet voor niets Brazilië: Brazilië hoort kleurrijk en aantrekkelijk te zijn en zou moeten swingen!"

Het onderzoek

Liefst 63 mensen zijn uitgebreid ondervraagd en hebben daarbij de gelegenheid gegrepen om met verbetervoorstellen te komen. Wat opvalt is dat mensen tevreden zijn over het aanbod van winkels maar ook niet meer dan dat: het is niets bijzonders. "Er zijn bijna alleen maar grote winkelketens, speciaalzaakjes of kleine ondernemers vind je hier niet", gaf één van de geïnterviewden aan. Brazilië is daarmee een gemiddeld scorend winkelcentrum waar dat mensen functioneel bezoeken, niet omdat ze het een prettige plek vinden. "Ik loop er niet graag rond. Het is ongezellig, er is niets te doen voor de kinderen en je kunt nergens een kop koffie drinken. Ik rij de parkeergarage in, loop de supermarkt binnen en rij weer weg. Er is niets te beleven", aldus een andere bezoeker.

De uitstraling van de gebouwen en de omgeving vonden veel geënquêteerden ondermaats: het gebouw is oud en past niet binnen de architectonische omgeving, ook de openbare ruimte nodigt niet bepaald uit. De promenade langs het water biedt vele kansen maar die worden niet benut en het plein voor de Albert Heijn zou veel aantrekkelijker kunnen worden gemaakt. Er is geen speelplekje voor kinderen, er zijn geen terrasjes en er zijn geen voorstellingen van straattheatergroepen: er gebeurd simpelweg niets om mensen vast te houden. "De achterkant is in de steek gelaten, je zou daar een promenade moeten maken met terrasjes", aldus één van de bezoekers. Een ander gaf aan "dat er meer groen moet komen, het is nu grijs en doods".

Niet voor publikatie:

Toelichting kan desgewenst worden gegeven door Erik Terheggen, fractievoorzitter D66 in Zeeburg erik.terheggen@wsw.nl. Tel 06 51131976

---- --