Ingezonden persbericht


Fabrique valt weer in de prijzen bij Duitse iF Awards

Net na het winnen van drie European Design Awards, valt Fabrique Communicatie en Design opnieuw in de prijzen bij de Duitse iF Awards. Drie projecten, waaronder het TNT jaarverslag 2008, het boek Enriching en de citymarketing portal Iamsterdam.com, worden bekroond met een iF Communication Design Award.

Het iF is een internationaal forum voor design gevestigd in Hannover. Al sinds 1954 reikt het instituut jaarlijks de iF Awards uit, een van de meest belangrijke designerkenningen ter wereld. Fabrique ontvangt voor het TNT jaarverslag 2008, het boek Enriching en de website Iamsterdam.com een iF Award.

Ook dit jaar ontwierp Fabrique het jaarverslag voor TNT, wat bestaat uit een financieel verslag en een corporate brochure. Het thema 'Sure we can', weerspiegelt de wil van TNT om tot het uiterste gaan in de dienstverlening naar hun klanten toe. Voor de corporate brochure is gekozen om de drivers van mensen te verwoorden en te verbeelden, ondersteunt door fotografie van Anton Corbijn. In de uitvoering van het jaarverslag is tot in detail gekeken hoe het slimmer en verfijnder kan om zo uitdrukking te geven aan het thema. Van de duimgreep in het annual report om zo de belangrijkste financiële gegevens snel toegankelijk te maken, via de gelaserde omslag tot aan de illustraties in de corporate brochure.

Het boek 'Enriching' is gemaakt naar aanleiding van de workshop "Verrijk de beleving van reizigers op vliegvelden door het ontwerpen van ingrepen met een bewust emotioneel effect" geïnitieerd door de Design & Emotion Society. Het boek is het verslag van deze workshop en laat een aantal mooie cases zien van belevingsgestuurd ontwerpen vanuit een theoretisch kader.

Niet alleen de eindresultaten worden in dit boek zichtbaar gemaakt, maar ook het gestructureerde ontwerpproces en de toepassing van de emotietheorie. Schetsen zijn gewoon afgebeeld zoals ze tijdens de workshop aan de muur hingen. De gebruikte Post-its zijn rechtstreeks overgenomen, terwijl felle fluorescerende oranje stickertjes op verschillende punten in het boek de emoties aanstippen. 'Enriching' oogt als een echt schetsboek: ruw en onafgewerkt, maar zichtbaar met veel aandacht en liefde gemaakt.

IAmsterdam is het motto voor Amsterdam. Fabrique ontwikkelde een citymarketing portal die een overzicht geeft van alles wat Amsterdam te bieden heeft en wat de stad uniek maakt. De site biedt informatie voor bezoekers ((Visiting, What's on), bedrijven (Business) en inwoners van Amsterdam (Living). De site is gericht op Engelstalige bezoekers, maar de informatie is ook in het Duits, Frans en Nederlands te raadplegen.

Gebruikers van de site kunnen zelf locaties, agenda items en artikelen toevoegen aan hun persoonlijke 'my amsterdam'. Deze informatie kan in de toekomst uitgeprint en meegenomen worden als persoonlijke reisgids. Iamsterdam.com zal in de loop van het jaar nog verder uitgebreid worden met interactieve modules (user generated content) en mobiele diensten.

Met het winnen van deze prijzen is Fabrique inmiddels in het bezit van maar liefst 120 nominaties en awards. Fabrique werd in 1992 opgericht. Met 85 medewerkers en vestigingen in Delft en Amsterdam is het een van de grootste bureaus voor communicatie en design in Nederland.