Skalli: de Zuid-Franse wijnen winnen terrein

26/05/2009 14:00

Dialogic Communication Agency

De Skalli-wijnen werden de voorbije weken 75 keer - een record! - met een medaille beloond op de London Wine Fair en de Concours Mondial de Bruxelles, zijn wereldwijd aanwezig in ruim 70 landen, en kennen een steeds groter succes onder consumenten. België is één van de belangrijkste markten van Skalli, en dat voor zowel het gastronomische restaurantwezen als de verkoop in supermarkten. Streefdoel voor 2009-2010: zijn gestage vooruitgang op deze trouwe en deskundige markt voortzetten, en de crisis het hoofd bieden door meer zichtbaarheid te geven aan deze Skalli-wijnen, die afkomstig zijn van de voornaamste Zuid-Franse wijngaarden.

"De wijnen uit het zuiden zijn onze beste ambassadeurs"

In België vallen de grote wijnen van de Skalli-domeinen - Clos Poggiale, Domaine du Silène, Maison Bouachon, St Supery - bijzonder in de smaak bij vermaarde gastronomische restaurants en talloze kelderbeheerders. De merken van Skalli veroverden ook heel wat schapruimte in de supermarkten van Carrefour, Spar en Colruyt met bijvoorbeeld Couleurs du Sud (cepagewijnen uit de Languedoc), Terra Vecchia (cepagewijn, Corsica) en Caves Saint-Pierre (wijnen uit de Rhônevallei).

"Wij zijn in alle segmenten aanwezig. Onze verschillende merken staan niet in concurrentie met elkaar. Ze vormen een piramide van verschillende niveaus waarmee we op alle wensen kunnen inspelen. Bovendien heeft elk segment een leidend merk. Dat is onze kracht en ook wat ons zo uniek maakt als Zuid-Franse producent", beklemtoont Robert Skalli, CEO van de Skalli-wijnen.

Robert Skalli heeft vertrouwen in de kansen die de Zuid-Franse wijnen krijgen, zelfs in een onstabiel economisch klimaat. "De wijngaarden van het zuiden, waarin wij een grote naam zijn, beschikken over buitengewone troeven die wij in de verf willen zetten. Skalli bezit verschillende wijngaarden die met veel geduld op uitzonderlijke bodems werden gebouwd. In de Languedoc zijn we bijzonder trots op het Domaine du Silène, een microterroir van 25 ha in AOC Coteaux du Languedoc (Grès de Montpellier), en in Corsica op Clos Poggiale, 13 ha in AOC Corsica. De zuiderse wijnen zijn onze beste ambassadeurs!"

"Bloeiend in tijden van crisis"

Sinds 1990, toen Skalli zich voor het eerst in Brussel vestigde, raken de Belgische consumenten steeds meer verleid. Met een groei van +7 % in 2008 en steeds meer verwijzingen is de Belgische markt nu goed voor 12 % van Skalli's uitvoer. De redenen voor dit succes: de Skalli-wijnen die voor het netwerk Hotels - Restaurants/wijnkelders zijn bestemd, worden sinds een twintigtal jaar verdeeld door VELU Vins, één van de meest invloedrijke specialisten in België en vooral op de Brusselse markt. Dit is een fundamentele factor als men weet dat 60 % van de Franse wijn wordt aangekocht in Brussel en het zuiden van het land.

"Bovendien is België een land van kenners die wijn als een heuse levenskunst beschouwen. Dit zijn veeleisende, maar ook extraverte en heel nieuwsgierige consumenten. Ze vormen vooraf geen oordeel en zijn bijzonder trouw wanneer ze een hoogwaardige producent ontdekken. Het typische karakter van onze Zuid-Franse wijnen weet de Belgische consumenten al bijna twintig jaar te verleiden en blijft ook nu nog behagen", voegt Robert Skalli eraan toe.

Zoals veel andere markten kende ook de Belgische een terugval van de consumptie. Maar ze blijft een heel belangrijke markt voor Frankrijk. En hoewel de wijnen uit de Nieuwe Wereld, Italië en Spanje terrein winnen, blijven de Franse wijnen met 62,4 % marktaandeel de absolute leiders.

Skalli in België

- In de restaurantsector - enkele grote referenties in Brussel:

* Chez Marie

* Brasseries Georges

* Lola

* Rouge Tomate

* Callen's Café

* Equinoxe

- In supermarkten:

* CARREFOUR

* COLRUYT

* LOUIS DELHAIZE TRAITEUR

* SPAR

Aandeel Skalli-wijnen dat naar België wordt uitgevoerd:

161.000 kisten met 12 flessen, hetzij 12 %.

Skalli in de wereld

Geconsolideerde omzet 2007: 87 miljoen euro

Verdeling van de verkoop:

Frankrijk: 40 %

Export: 60 %

Voornaamste markten:

Verenigde Staten

Canada

Verenigd Koninkrijk

China

Japan

België

Zuid-Amerika

Zuid-Korea

Duitsland

Denemarken

Nederland

Rusland

Baltische staten

Scandinavië

Contactpersonen voor de pers:

In België: In Frankrijk:

Vincent BAYER Céline COLLE

Dialogic Public Relations Claire Contamine RP & Stratégies

Tel.: 02 423 51 78 Tel.: 0033 3 80 60 40 12

Gsm: 0479 30 40 71 Gsm: 0033 6 76 06 26 99

vincent@dialogic-agency.com celine.colle@yahoo.fr

Gegevens van de hoofdzetel

LES VINS SKALLI

Avenue Pierre de Luxembourg - BP5 - 84 231 CHÂTEAUNEUF-DU-PAPE Cedex

Tel. +33 490 835 835 / Fax. +33 490 837 723

Voor eventuele hyperlinks en bijlagen: Zie het origineel