Vereniging Milieudefensie


Amsterdam laat luchtkwaliteit stikken

Amsterdam, 27 mei 2009 - Met de vandaag bekend geworden bezuiniging op haar luchtkwaliteitsbeleid laat het Amsterdamse college duidelijk merken waar haar prioriteiten liggen. Het budget voor maatregelen ter bevordering van de luchtkwaliteit in de gemeente wordt meer dan gehalveerd én deels geïnvesteerd in wegenbouw. Volgens Milieudefensie is Amsterdam daarmee binnen enkele weken van koploper naar hekkensluiter gedegradeerd als het gaat om luchtkwaliteitsbeleid.

De luchtkwaliteit in Amsterdam is op dit moment op tientallen plekken al onder de wettelijke norm en vrijwel in de hele stad slechter dan de gezondheidsnorm die de wereld gezondheidsorganisatie WHO stelt. Dit leidt niet alleen tot de vroegtijdige dood van honderden Amsterdammers per jaar, maar is ook in strijd met de Nederlandse en Europese regels.

Met het schrappen van de milieuzone voor vuile personenauto's en bestelbusjes, begin deze maand, werden de doelstellingen voor schone lucht in Amsterdam al tamelijk onhaalbaar. Als alternatief werd een programma ter stimulering van elektrische auto's gepresenteerd: tienduizend Amsterdammers zouden binnen een paar jaar in elektrische auto's moeten rondrijden, waarmee hetzelfde effect op de luchtkwaliteit behaald zou worden als met de gesneuvelde milieuzone. Dat die tienduizenden auto's nog wel even moeten worden uitgevonden en geproduceerd, wat compleet onhaalbaar is, werd voor het gemak buiten beschouwing gelaten. Nu, twee weken later, zijn ook de alternatieven van de baan en is de kans vrijwel nihil dat Amsterdam nog aan haar verplichtingen op het gebied van luchtkwaliteit kan voldoen.

Met vandaag gepresenteerde bezuiniging van 8,5 miljoen euro zijn verder de 'park and ride'- voorzieningen, die de hoeveelheid autoverkeer richting centrum hadden moeten beteugelen, van de baan. Het geld dat daarvoor was vrijgemaakt wordt nu gebruikt voor het verbouwen van de
Wibautstraat, wat uiteindelijk zal leiden tot meer verkeer in het centrum. Ook het bevorderen van autodelen, onderdeel van het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) -waar veel rijksgelden in zitten- wordt gekort.

Milieudefensie betreurt de keuzes die het college maakt. Amsterdam volgt helaas de landelijke trend. Vanaf het moment dat bekend werd dat Brussel aan Nederland uitstel voor de luchtkwaliteitsnormen wil verlenen, zijn door het hele land maatregelen geschrapt of uitgesteld. De kans dat Nederland uiteindelijk wel aan de normen zal voldoen, wordt hiermee vrijwel onmogelijk. En dat zal dan uiteindelijk wederom leiden tot situaties waarin bouwprojecten moeten worden stilgelegd.