Vereniging Milieudefensie
Amsterdam laat luchtkwaliteit stikken
Amsterdam, 27 mei 2009 - Met de vandaag bekend geworden bezuiniging op
haar luchtkwaliteitsbeleid laat het Amsterdamse college duidelijk
merken waar haar prioriteiten liggen. Het budget voor maatregelen ter
bevordering van de luchtkwaliteit in de gemeente wordt meer dan
gehalveerd én deels geïnvesteerd in wegenbouw. Volgens Milieudefensie
is Amsterdam daarmee binnen enkele weken van koploper naar
hekkensluiter gedegradeerd als het gaat om luchtkwaliteitsbeleid.
De luchtkwaliteit in Amsterdam is op dit moment op tientallen plekken
al onder de wettelijke norm en vrijwel in de hele stad slechter dan de
gezondheidsnorm die de wereld gezondheidsorganisatie WHO stelt. Dit
leidt niet alleen tot de vroegtijdige dood van honderden Amsterdammers
per jaar, maar is ook in strijd met de Nederlandse en Europese regels.
Met het schrappen van de milieuzone voor vuile personenauto's en
bestelbusjes, begin deze maand, werden de doelstellingen voor schone
lucht in Amsterdam al tamelijk onhaalbaar. Als alternatief werd een
programma ter stimulering van elektrische auto's gepresenteerd:
tienduizend Amsterdammers zouden binnen een paar jaar in elektrische
auto's moeten rondrijden, waarmee hetzelfde effect op de
luchtkwaliteit behaald zou worden als met de gesneuvelde milieuzone.
Dat die tienduizenden auto's nog wel even moeten worden uitgevonden en
geproduceerd, wat compleet onhaalbaar is, werd voor het gemak buiten
beschouwing gelaten. Nu, twee weken later, zijn ook de alternatieven
van de baan en is de kans vrijwel nihil dat Amsterdam nog aan haar
verplichtingen op het gebied van luchtkwaliteit kan voldoen.
Met vandaag gepresenteerde bezuiniging van 8,5 miljoen euro zijn
verder de 'park and ride'- voorzieningen, die de hoeveelheid
autoverkeer richting centrum hadden moeten beteugelen, van de baan.
Het geld dat daarvoor was vrijgemaakt wordt nu gebruikt voor het
verbouwen van de
Wibautstraat, wat uiteindelijk zal leiden tot meer verkeer in het
centrum. Ook het bevorderen van autodelen, onderdeel van het Nationaal
Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL) -waar veel rijksgelden in
zitten- wordt gekort.
Milieudefensie betreurt de keuzes die het college maakt. Amsterdam
volgt helaas de landelijke trend. Vanaf het moment dat bekend werd dat
Brussel aan Nederland uitstel voor de luchtkwaliteitsnormen wil
verlenen, zijn door het hele land maatregelen geschrapt of uitgesteld.
De kans dat Nederland uiteindelijk wel aan de normen zal voldoen,
wordt hiermee vrijwel onmogelijk. En dat zal dan uiteindelijk wederom
leiden tot situaties waarin bouwprojecten moeten worden stilgelegd.