'ABN Amro minst betrouwbare bedrijf van Nederland'

Financials behouden hun aantrekkingskracht ondanks reputatiecrash

Amsterdam, 27 mei 2009 - Ondanks hun instortende reputaties neemt de aantrekkingskracht van financiële instellingen nauwelijks af. Ook tijdens de kredietcrisis kiezen stakeholders massaal voor banken en verzekeraars als hun favoriete werkgever, zakenpartner of investering. Dat blijkt uit het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek onder bijna 5.000 decision makers naar de aantrekkingskracht en reputatie van Nederlandse organisaties.

Voor de eerste keer in vijf jaar wint Shell de top 500 op aantrekkingskracht niet: Rabobank is de nieuwe nummer één. De financiële sector heeft duidelijk nog altijd de meeste aantrekkingskracht op stakeholders. In dit crisisjaar staan ING en ABN Amro in de top 5 en ook SNS Reaal, Triodos Bank, Aegon en Achmea halen de top 20. "Dit onderzoek toont dat Nederland nooit heeft gedacht dat deze partijen werkelijk zouden omvallen. Mensen willen ook vandaag de dag massaal voor deze bedrijven werken en er zaken mee doen. Maar als je naar hun instortende reputaties kijkt, is het de vraag of dat zo zal blijven," zegt René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompany.

Reputatie

Voor de top 100-organisaties meet Incompany ook de reputatie. In dit reputatieonderzoek verliest de financiële sector wél ongekend veel terrein: ABN Amro zakt naar plaats 99, ING naar 91, Aegon naar 92 en Delta Lloyd naar 88. Vooral op de reputatie-elementen betrouwbaar en solide keldert het vertrouwen in banken en verzekeraars. ABN Amro is de nummer 100 en dus allerlaatste op betrouwbaarheid. "Ze hebben het vertrouwen van de samenleving helemaal verloren. Als duizenden decision makers ABN Amro als onbetrouwbaar zien, krijgt dat gevolgen. Nu Zalm ook nog eens fors gaat reorganiseren, kan een verdere daling van aantrekkingskracht en zakelijk succes niet uitblijven."

Duurzaam

De winnaars in deze editie van Incompany 500 zijn organisaties die op de lange termijn opereren en overleven. Overheden en duurzame organisaties winnen, bedrijven met een kortetermijnpolitiek verliezen. Groene banken zoals ASN Bank en Triodos Bank en bijna alle ministeries en (semi-) overheden schieten omhoog in de top 500. De coöperatieve Rabobank - die zich al jaren als duurzaam profileert - profiteert ook van dit klimaat. Gerhardus: "Vorig jaar gaven stakeholders al massaal de voorkeur aan duurzame organisaties. Door de kredietcrisis is deze trend in een stroomversnelling gekomen. De maatschappij heeft haar lesje geleerd met de kredietcrisis, het Amerikaanse kortetermijndenken is voorlopig weer voorbij."

Een volledig overzicht van de onderzoeksresultaten, inclusief alle scores, staan in de Incompany 500 editie 2009 die vandaag verschijnt.

Over Incompany
Zakenblad Incompany verschijnt drie keer per jaar in een oplage van 70.000 exemplaren. In iedere uitgave komt een uitgebreid onderzoek aan bod: Incompany 500 (aantrekkingskracht en reputatie), Incompany 100 (klanttevredenheid) en Incompany 200 (medewerkertevredenheid en interne reputatie). Het bureau Blauw Research is verantwoordelijk voor alle onderzoeken.