Ingezonden persbericht


'Vliegtax blijft als Schiphol niet goedkoper wordt'

De vliegbelasting mag niet definitief worden afgeschaft zolang Schiphol z'n kosten niet reduceert. Dat eist de ChristenUnie in een motie mij de behandeling van het fiscaal stimuleringspakket van staatssecretaris De Jager (Financiën). Ernst Cramer: ,,We moeten een stok achter de deur houden totdat Schiphol bewezen heeft z'n tarieven werkelijk te verlagen.''

In het kader van hun 'crisisakkoord' kwamen de coalitiepartners dit voorjaar overeen dat de vliegbelasting, bekend als vliegtax, zal worden afgeschaft. Halverwege dit jaar zal het tarief reeds op 0 worden gesteld, en uit het Belastingplan 2010 zou de belasting definitief verdwijnen. Die maatregel werd echter expliciet aan de voorwaarde verbonden dat Schiphol z'n kosten zou reduceren en het voordeel zou verwerken in lagere luchthaventarieven. Inmiddels heeft de luchthaven echter laten weten dat de voorgenomen kostenreductie van 44 miljoen euro niet dit jaar reeds zal worden verwerkt in verlaging van de tarieven. Als reden daarvoor voert Schiphol de 'bedrijfseconomische situatie' aan.

Kamerlid Ernst Cramer: ,,Het afschaffen van de vliegtax heeft het kabinet afhankelijk gemaakt van de inzet van Schiphol om kosten terug te dringen. Als Schiphol nu zegt dat ze dat niet gaat doen, wat is dan nog de waarde van zo'n afspraak? Wat de ChristenUnie betreft houden we de spreekwoordelijke 'stok achter de deur'. Zolang Schiphol de tarieven niet verder verlaagt, wordt de vliegtax niet geschrapt uit het Belastingplan 2010.''

Dat de vliegtax per 1 juli op 0 wordt gesteld, vindt de ChristenUniefractie overigens teleurstellend. Cramer: ,,De staatssecretaris heeft zelf eens gezegd: 'U betaalt meer belasting op een pakje boter dan op een vliegticket'. De onrechtvaardigheid dat autorijden veel zwaarder belast is dan vliegreizen, werd door deze belasting een beetje rechtgetrokken. En de vliegtax is uitdrukking van het eenvoudige principe 'de vervuiler betaalt'. Schiphol is vooral door eigen beleid in de problemen geraakt, niet zozeer door de vliegbelasting. Als je naar de cijfers kijkt, blijkt dat de grootste terugval bij cargo (vrachtvervoer) plaatsvindt. En laat daar nu net geen vliegbelasting gelden."

In een motie die Cramer indient vraagt de Kamer het kabinet de vliegbelasting nog niet uit het Belastingplan te schrappen, en bij de Algemene Politieke Beschouwingen met een verhaal te komen hoe de regering Schiphol zo ver denkt te kunnen krijgen dat de tarieven echt omlaag gaan.



Ingezonden persbericht