Warchild


The Silent Army beleeft première op het filmfestival in Cannes 22 mei 2009 - Vanmorgen heeft de film `The Silent Army' zijn première beleefd op het filmfestival in Cannes. The Silent Army is de internationale versie van de Nederlandse speelfilm `Wit Licht' van Jean van de Velde. War Child's ambassadeur Marco Borsato speelt de rol van een kok die een vriendje van zijn zoon uit de handen van een Afrikaans leger probeert te redden. De film werd ontvangen met een minutenlange staande ovatie door het aanwezige publiek.

Eerste reactie
Mark Vogt, directeur War Child Nederland vanuit Cannes: "Dit hebben ze hier nog nooit meegemaakt. Dat tijdens een vertoning in het programma `Un Certain Regard' van het filmfestival in Cannes de pers een staande ovatie geeft. En niet alleen dat, het publiek hield gewoon niet op met klappen." Mark Vogt is in Cannes aanwezig bij de vertoning van de film, samen met Kon Kelei, een voormalig kindsoldaat uit Zuid-Soedan die in Nederland woont en eveneens een rol speelt in de film.

Belangrijke aandacht
War Child is zeer verheugd met de vertoning van de film tijdens het filmfestival in Cannes omdat daarmee de situatie van kinderen in oorlogsgebieden, en in het bijzonder van kindsoldaten, internationaal onder de aandacht wordt gebracht van een nog breder publiek. Dat is hard nodig, want nog steeds worden wereldwijd 250.000 kinderen ingezet als kindsoldaat.

Authentiek
War Child is van het begin af aan betrokken geweest bij de ontwikkeling van de film `Wit Licht'. De organisatie heeft inhoudelijke kennis en expertise ingezet om het verhaal zo authentiek mogelijk te kunnen weergeven. Ook hebben acteurs meegelopen in projecten van War Child om zich op hun rol voor te bereiden. Voor de film is geput uit waargebeurde verhalen van kinderen uit programma's van War Child.

Internationale markt
De internationale versie van de film is iets gewijzigd. Jean van de Velde haalde alle muziek uit de film en zette de flashbackscènes in chronologische volgorde in het verhaal. Zo wordt de ervaring van de kijker minder gestuurd.

Direct na afloop van de premiere in Cannes kopten verschillende Nederlandse media al met lovende berichten, o.a. in de Telegraaf.

Het Ketelhuis programmeert op 27 mei een speciale viewing van `The Silent Army'.