CNV Onderwijs

27 mei 2009

Kenmerken sterke scholen op een rij

Categorie: Algemeen nieuws

Door: Ciska de Graaff

Waar de Inspectie van het Onderwijs zich meestal richt op zwakke scholen en risico's in het onderwijs, is er nu een rapport verschenen waarin juist sterke scholen centraal staan. Staatssecretaris Dijksma wil positieve ervaringen breder verspreiden en vroeg daarom de Inspectie zichtbaar te maken waar in het onderwijs sprake is van bovengemiddelde prestaties. Sterke scholen onderscheiden zich vooral op het gebied van leerlingenzorg, kwaliteitszorg en didactisch handelen van leraren. De zorg voor en begeleiding van leerlingen is op een fors aantal punten significant beter. Zo wordt de aard van de zorg vaker bepaald op basis van een analyse van gegevens, voert de school de zorg vaker planmatig uit en gaat de school beter de effecten na.

Bij didactisch handelen scoren de sterke scholen bijvoorbeeld beter op `leraren leggen duidelijk uit', `leraren realiseren een taakgerichte werksfeer' en `leraren geven expliciet onderwijs in strategieën voor denken en leren'. Wat verder opvalt is dat sterke scholen vaak wat groter zijn, katholiek of algemeen bijzonder zijn en staan in Limburg, Noord-Brabant of Noord-Holland. In Friesland, Flevoland, Groningen en Zeeland staan relatief weinig sterke scholen. Ook hebben protestants-christelijke en openbare scholen verhoudingsgewijs minder vaak bovengemiddelde opbrengsten. Tot slot blijkt dat sterke scholen gemiddeld minder 1.25- en 1.90-leerlingen hebben. Het rapport is te downloaden op www.onderwijsinspectie.nl.
---