Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Groninger piloot met eenmotorig vliegtuig van Amerika naar Nederland

GRONINGEN - Nee, hij wil zich niet vergelijken met Charles A. Lindbergh, die op 20 en 21 mei 1927 in de Spirit of St. Louis als eerste een Trans Atalantische vlucht maakte, maar de vergelijking en de herinnering doemen wel op. Ben Cappelle van Air Center Europe (ACE) wil namelijk met een eenmotorige dubbeldekker Antonov 2 de oversteek maken van Amerika naar Nederland. Een niet van gevaar onbloot avontuur.

Want Cappelle, die wordt vergezeld van een copiloot en een monteur, wil de eerste zijn die gebruik maakt van biobrandstof, een mengsel van kerosine en algen. Met zijn vlucht hoopt Cappelle tevens 250.000 euro in te zamelen voor Artsen zonder Grenzen, Piloten zonder Grenzen, Warchild en microkredieten voor boeren in Kenia. Rotary International Nederland heeft dit Kenia project als haar speerpunt genomineerd.

Omdat de vlucht niet zonder gevaar is wordt de Antonov 2 N244MJ uit 1955 en van Russische makelij per satelliet gevolgd door de European Space Agency. Via een webcam in de cockpit is de avontuurlijke vlucht live via internet te volgen. (www.aircentereurope.com)

Algen

De brandstof die wordt geproduceerd uit algen, wordt geleverd door Ingrepro. Dit bedrijf is in samenwerking met energiemaatschappijen net begonnen met de bouw van een nieuwe biobrandstoffabriek in Groningen. Volgens Carel Callenbach van Igrepro heeft olie uit algen de toekomst. "Veel meer dan koolzaad. Algen zijn ideaal omdat ze weinig ruimte nodig hebben en geen grond innemen waar ook voedsel verbouwd kan worden. Algen hebben bovendien per vierkante meter de hoogste productie."

Op dit moment wordt een gelijkwaardige motor onder de meest extreme omstandigheden getest op zijn betrouwbaarheid. "Dat is ook hard nodig", vertelt de ervaren piloot Cappelle. "We hebben namelijk een route van 49 vlieguren verdeeld over twaalf dagen uitgestippeld, die begint in Los Angeles en eindigt in Eelde op Airport Groningen. We vliegen zeven uur per dag met een snelheid van ongeveer 170 kilometer per uur. We vliegen van Los Angeles naar New York, naar Canada door naar Groenland, via IJsland naar Schotland en Engeland waarna we eindigen in Eelde." De vlucht begint op 1 augustus 2009. De landing op Eelde is gepland op 15 augustus om drie uur 's middags.

Om de Antonov 2 te kunnen voorzien van biobrandstof uit algen is het vliegtuig experimenteel gecertificeerd. "Dat betekent ook dat wij onderweg veel zaken kunnen uitproberen. Onze bevindingen wisselen we uit met de luchtvaartautoriteiten, zodat kan worden aangetoond dat biobrandstof ook geschikt is om commercieel te gebruiken in de luchtvaart."