Ingezonden persbericht

KNV blij met aandacht voor Europees spoorgoederenvervoer

In 2015 zal het volledige goederenspoor Rotterdam-Genua van het ERTMS1 beveiligingssysteem worden voorzien. Dit maakte minister Eurlings samen met zijn buitenlandse collega's en Eurocommissaris Tajani, gisteren bekend. Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) is blij met de aandacht van de minister voor het internationaal goederenvervoer. KNV ziet het als een belangrijke stap naar verdere integratie en ontwikkeling van Europa.

Rotterdam-Genua
De internationale spoorverbinding Rotterdam-Genua is een essentiële verbinding voor Nederland om vanaf de haven van Rotterdam via de Betuwelijn een groot deel van Europa te bevoorraden. Door het spoor volledig van ERTMS te voorzien, zal de goederenstroom tussen West en Zuid-Europa kunnen groeien en bovendien veiliger worden.

Rotterdam-Berlijn-Warschau
Met dit goede voorbeeld verwacht KNV dat Nederland en de EU ook hun aandacht gaan richten op het versterken van de spoorverbinding tussen Rotterdam-Berlijn-Warschau. Met het oog op de snel groeiende markten in Oost-Europa, vormt deze spoorverbinding een belangrijk onderdeel van de goederenstromen tussen West- en Oost-Europa.

HSL-Oost
Opmerkelijk is dat naast aandacht voor het goederenvervoer, het besluit ook voorziet in de aanpak van het Rijn-Rhone hogesnelheidstracé dat in de toekomst het Ruhrgebied met de Middellandse Zee moet verbinden. KNV heeft er onlangs nog bij de minister op aangedrongen een HSL-Oost aan te leggen. Op die manier wordt het in de toekomst mogelijk om vanuit Amsterdam via het Rijn-Rhone tracé in ruim een halve dag naar de Franse zuidkust te reizen.

Europese spoorcorridors
Het spoorcorridor Rotterdam-Genua maakt samen met het hogesnelheidsnetwerk Rijn-Rhone onderdeel uit van het zogenaamde Europese prioriteitsnetwerk A. Naast dit netwerk kent Europa nog vijf andere prioriteitsnetwerken die in de toekomst van ERTMS moeten worden voorzien.