Loterijen blijven populair

Amsterdam, 27 mei 2009

De meerderheid van consumenten doet mee aan loterijen, ondanks de grote kans op verlies. De droom een grote prijs te pakken is wat waard, zeker in de huidige onzekere economische tijden.

Loterijen zijn populair. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag. Meer dan de helft van de 68.400 respondenten op dinsdag heeft de afgelopen drie maanden aan een loterij meegedaan, vaak zelfs meerdere malen. Twee op de vijf (43%) kocht geen lot, de rest wel. Een op de elf (9%) deed dat één keer en 5% twee keer in de laatste drie maanden. Bijna een kwart (23%) van de respondenten deed precies drie keer mee, bijvoorbeeld aan een loterij met een maandelijkse trekking. Een op de vijf (20%) kocht zelfs vier keer of meer een lot. De respondenten die een gokje hebben gewaagd, deden dat gemiddeld één keer per maand.

Verwacht verlies

Meedoen aan een loterij kost gemiddeld genomen geld. Van elke ingelegde euro wordt namelijk maar een deel uitgekeerd als prijzengeld. De loterij met naar eigen zeggen het hoogste uitkeringspercentage zegt gemiddeld 70% van de inleg in de prijzenpot te stoppen. Op lange termijn geldt dus dat van elke 100 euro die iemand aan loten besteedt, hij gemiddeld slechts 70 euro terugziet in gewonnen prijzen. Waarom kopen consumenten dan toch loten? Waarschijnlijk omdat voor personen in de praktijk de wet van de grote getallen niet opgaat: niemand koopt loten per honderdduizenden. Af en toe een lot kopen betekent een grote kans op een klein verlies. Daartegenover staat een kleine kans op een grote winst, die op een andere legale wijze moeilijk te verdienen valt. En het kunnen dromen over wat te doen met een miljoen is ook wat waard. Een andere reden om mee te doen aan een loterij is dat vaak een deel van de opbrengsten naar goede doelen gaat.

Recessiebestendig?

Doen consumenten in de recessie minder vaak mee aan een loterij? De respondenten op de ING Vraag van Vandaag hebben de laatste drie maanden in ieder geval volop meegedaan. Mogelijk is er minder animo om elke maand automatisch mee te doen, maar volgens krantenberichten stijgt de losse verkoop van loten de laatste maanden juist. Eén ding is zeker: in onzekere economische tijden is de droom van financiële zekerheid extra aantrekkelijk.

© 2009 ING Economisch Bureau