Erasmus Universiteit Rotterdam

Top van corporate communicatiewereld op 'reputatie- driedaagse'

Op 28 tot 30 mei 2009 organiseert het Reputation Institute (RI) het congres 'Ensuring Business Continuity through Impactful Reputation Management'. De huidige financiële crisis heeft zeer veel schade toegebracht aan reputaties van bedrijven, instellingen en personen.Tijdens het congres vertellen topmanagers van Akzo Nobel, Eneco, Océ en Philips wat zij anders gaan doen op het gebied van reputatiemanagement. Het congres is een gezamenlijk initiatief van prof. Charles Fombrun (Stern Business School) en prof.dr. Cees van Riel (Rotterdam School of Management, Erasmus University) en vindt plaats in Amsterdam.

Wat kan er worden gedaan om de schade aan corporate reputaties te beperken? Welke lessen kunnen er worden getrokken uit academisch onderzoek? Wat is de visie van vertegenwoordigers van toonaangevende multinationals over de opbouw van een goede reputatie en hoe hou je die in stand?
Duurzaamheid, 'terug naar de kern' (wie zijn we?), bescheidenheid en 'klip en klaar' communiceren zijn onderwerpen die hierbij terugkomen. Ook de communicatiedirecteuren van buitenlandse ondernemingen als FedEx (VS), SAP (Duitsland) en Telefonica (Spanje) zijn op het congres aanwezig.

Wetenschappers met specialisaties op het gebied van identiteit en reputatie leveren daarnaast hun wetenschappelijke bijdragen. Zij gaan onder meer in op het omgaan met schijnbaar onoplosbare interne conflicten in professionele organisaties en geven antwoord op de vragen: 'Moet de nadruk liggen op actief promoten van het corporate verhaal of moeten we luisteren naar wat eigen medewerkers individueel belangrijk vinden?' en 'Is het beter om gezamenlijk binnen een industrie aan de reputatie te werken of afzonderlijk?'

Tijdens het congres maakt het RI bekend welk bedrijf in de wereld de beste reputatie score heeft behaald in 2009. Een andere prijs gaat naar de beste onderzoeker.