Ministerie van Economische Zaken


Beantwoording Kamervragen beperking VoIP
                                                                                                          m.vancaspel@minez.nl 

Datum  27 mei 2009                                                                                        Ons kenmerk 
                                                                                                          ET/TM / 9078729 

Betreft  Beantwoording Kamervragen beperking VoIP                                                          




Hierbij zend ik u de antwoorden op de vragen van de leden Gesthuizen en                                    
Gerkens (beiden SP) met nummer 2009Z07244 aan de staatssecretaris van 
Economische Zaken over de beperking van VoIP (ingezonden 16 april 2009). 
Tevens beantwoord ik in deze brief de vragen van het lid Van Dam (PvdA) met 
nummer 2009Z07392 aan de staatssecretaris van Economische Zaken over                                       
Europese stappen tegen telecomaanbieders en fabrikanten van smartphones om 
gebruik van VoIP toe te staan op de mobiel (ingezonden 17 april 2009).  

Vragen van de leden Gesthuizen en Gerkens (beiden SP) met nummer 
2009Z07244 

Vraag 1 
Bent u bekend met de problemen die gebruikers van smartphones ondervinden, 
wanneer ze Skype buiten hun huis gebruiken1?  

Antwoord 
Ja, ik ben bekend met het punt zoals verwoord in het door u aangehaalde artikel. 
Het betreft gebruikers van de iPhone van Apple die problemen ondervinden 
wanneer ze Skype willen gebruiken op een mobiel netwerk. Dat komt doordat de 
iPhone Skype niet ondersteunt voor gebruik op mobiele netwerken. De meeste 
smartphones van andere leveranciers ondersteunen het gebruik van Skype via 
mobiele netwerken wel. Elke mobiele telecomaanbieder heeft meerdere 
smartphones in zijn assortiment. 

Daarnaast is het van belang of telecomaanbieders restricties hanteren in het 
gebruik van VoIP applicaties, zoals Skype, over hun mobiele netwerk. T-Mobile 
legt gebruikers geen restricties op ten aanzien van het gebruik van VoIP op haar 
mobiele netwerk. Vodafone staat het gebruik van VoIP niet toe in hun flat fee 
abonnementsvorm, maar staat het wel toe in haar abonnement waarbij betaald 
wordt per tijdseenheid. KPN staat het gebruik van VoIP niet toe in combinatie met 
een mobiel data-abonnement voor de mobiele telefoon. KPN heeft mij echter te 
kennen gegeven op zeer korte termijn haar abonnementen zo aan te passen dat 


1 Binnenlands Bestuur, 14 april 2009: "Open mobiel internet nu alstublieft" 
http://www.binnenlandsbestuur.nl/opinie/columns/2009/open-mobiel-internet-nu-alstublieft.112774.lynkx 
                                                                                                          Pagina 1 van 7 






                                                                                       Directoraat-Generaal 
                                                                                       Energie en Telecom 
                                                                                       Directie  Directie 
                                                                                       Telecommarkt 
consumenten wél kunnen kiezen voor een mobiel data-abonnement dat VoIP op               
hun mobiele telefoon toestaat.                                                         Ons Kenmerk 
                                                                                       ET/TM / 9078729 
Vraag 2                                                                                 
Deelt u de mening dat diensten die het mogelijk maken via het internet met 
elkaar te bellen, een sterke neerwaartse druk zouden kunnen uitoefenen op de 
tarieven voor telefoonverkeer, zowel naar het binnen- als het buitenland?  

Antwoord 
Dat is niet zo eenduidig te stellen. OPTA constateerde in haar marktanalyse van 
vaste telefonie dat Voice over Internet, zoals Skype, om reden van functionaliteit 
en kwaliteit meer een complement is op telefonie dan een substituut. Om die 
reden zou bij de huidige marktsituatie de neerwaartse druk op tarieven beperkt 
kunnen zijn.  

Vraag 3 
Deelt u de mening dat het ­ om economische redenen, meer dan om 
technologische redenen ­ beperken van verkrijgbare innovatieve diensten, een 
inperking van de concurrentie op de telecommarkt betekent? 

Antwoord 
Concurrentie zorgt er in principe voor dat consumenten de (al dan niet 
innovatieve) diensten krijgen waar zij behoefte aan hebben. Ik onderschrijf het 
belang dat er voldoende productdifferentiatie is waardoor consumenten toegang 
hebben tot diensten die zij wensen. De huidige markt kent voldoende 
productdifferentiatie. Zoals bij vraag 1 aangegeven, heeft de consument via 
meerdere telecomaanbieders en smartphones toegang tot een dienst als Skype. 
Tegelijkertijd vind ik het van belang dat consumenten die geen prijs stellen op 
een bepaalde dienst, óók bediend worden door een goedkoop abonnement (met 
eventuele beperkingen in het gebruik). Telecomaanbieders zullen uiteraard hun 
economische redenen hebben voor het in de markt zetten van deze verschillende 
proposities. In een concurrerende en transparante markt is dat niet erg, zolang 
het niet leidt tot een algehele belemmering van toegang tot innovatieve diensten. 
Op de punten concurrentie en transparantie ga ik in de hierna volgende vragen 
nader in. 

Vraag 4 
Acht u deze vorm van concurrentie inperking toegestaan? Zo nee, op welke 
termijn bent u voornemens maatregelen te treffen?  

Antwoord  
Zoals bij vraag 3 aangegeven, leidt het verbieden van VoIP bij bepaalde 
abonnementsvormen in de huidige Nederlandse marktsituatie niet tot een 
inperking van de concurrentie. Ook op basis van de Telecommunicatiewet en het 
Mededingingsrecht zien OPTA en NMa tot dusverre geen reden om in te grijpen. 
Consumenten die gebruik willen maken van Skype of andere VoIP diensten, 
hebben voldoende mogelijkheden om een abonnement af te sluiten en een 
telefoon te kiezen die daarvoor geschikt is. 


                                                                                       Pagina 2 van 7 






                                                                                                                Directoraat-Generaal 
                                                                                                                Energie en Telecom 
                                                                                                                Directie  Directie 
                                                                                                                Telecommarkt 
Vraag 5                                                                                                          
Acht u deze vorm van inperking van concurrentie wenselijk? Zo nee, bent u bereid  Ons Kenmerk 
met telecomaanbieders en producenten van telefoons in gesprek te gaan teneinde                                  ET/TM / 9078729 
VoIP-diensten beter toegankelijk te maken?                                                                       

Antwoord  
Zoals ik zeg in mijn antwoord bij vraag 3, leidt het niet tot inperking van de 
concurrentie. Juist door productdifferentiatie ontstaan er producten die aansluiten                              
bij de diverse behoeftes in de markt. Wel vind ik het van belang dat gebruikers, 
voordat zij een contract aangaan, weten uit welke diensten en mogelijkheden zij 
precies kunnen kiezen. Daarom ben ik reeds in gesprek met de telecomaanbieders 
om te bezien hoe transparantie ten aanzien van eventuele gebruiksbeperkingen 
beter vorm kan worden gegeven. Dat is nu onvoldoende helder, zoals ook naar 
voren komt uit het door mij geïnitieerde onderzoek2 naar netneutraliteit (het al 
dan niet verschillend behandelen van internetverkeer) door bureau Dialogic. Dit 
onderzoek en deze gesprekken vinden plaats vooruitlopend op een 
transparantieverplichting in het verwachte ÂŽNew Regulatory FrameworkÂŽ (NRF).  

Vraag 6 
Is er reeds meer bekend over de aangekondigde acties vanuit de Europese 
Commissie3? 

Antwoord 
Netneutraliteit is een in mijn ogen belangrijk punt in de herziening  van de 
Telecom regelgeving (NRF). Ik heb de Commissie daarbij altijd gesteund om 
telecomoperators te verplichten transparant te maken welke gebruiksbeperkingen 
er mogelijk gelden. Op die manier kunnen consumenten namelijk beter een keuze 
maken en is duidelijk welk toestel je moet kopen als je bijvoorbeeld Skype wil 
gebruiken op je toestel. Zo komt er voor de consument gewoon helderheid. 
Volgens de huidige voorstellen van de EC kunnen lidstaten straks ook minimum 
kwaliteitseisen aan telecomoperators stellen als de markt niet goed werkt. Die 
maatregel hebben we dan dus straks ook achter de hand voor het geval de markt 
niet goed blijkt te werken. Het is overigens waarschijnlijk dat er dit jaar een 
akkoord komt over de huidige voorstellen. 

Vraag 7 
Is het waar dat Eurocommissaris Reding aan individuele lidstaten heeft gevraagd 
om het blokkeren van software-applicaties aan te kaarten en zelfs juridische of 
wettelijke stappen te ondernemen? Heeft de Eurocommissaris ook u benaderd? Zo 
ja, wat heeft u haar geantwoord? 

Antwoord 
In het artikel doet Eurocommissaris Reding meer een algemene oproep aan 
nationale autoriteiten om op grond van de huidige Telecommunicatie- en 
Mededingingswetgeving goed te kijken naar gevallen waar partijen met 
marktmacht de introductie van nieuwe innovatieve internetdiensten afremmen. Ik 


2 Onderzoek als aangekondigd in mijn beleidsbrief Convergentie (TK 2007-2008, 26643, nr.126). Dit onderzoek 
zal binnenkort worden afgerond. 
3 TG Daily, 10 april 2009, EU may force wireless carriers to allow VoIP on cellphones 
                                                                                                                Pagina 3 van 7 






                                                                                                             Directoraat-Generaal 
                                                                                                             Energie en Telecom 
                                                                                                             Directie  Directie 
                                                                                                             Telecommarkt 
weet niet of zij individuele lidstaten heeft benaderd. Mij heeft zij in ieder geval                           
niet benaderd en ook OPTA niet.                                                                              Ons Kenmerk 
                                                                                                             ET/TM / 9078729 
Vraag 8                                                                                                       
Is het juridisch mogelijk om onderscheid te maken tussen verschillende vormen 
van data of zijn alle vormen van data juridisch gelijk? Indien geen onderscheid 
mogelijk is, is het beperken van spraak via data dan niet verboden? 

Antwoord 
Er zijn geen juridische beperkingen voor een aanbieder van internettoegang om 
bepaalde diensten of content te beperken of zelfs te blokkeren ­ zolang hij hier 
maar transparant over is naar de gebruiker en de eindgebruiker voldoende keuze 
heeft. Indien er sprake is van een onvoldoende concurrerende markt, kunnen 
OPTA en NMa ­ ieder vanuit hun eigen bevoegdheden - maatregelen treffen. 
Mogelijke maatregelen zijn: het opleggen van een toegangsverplichting dan wel 
het niet toestaan van bepaalde blokkeringen.  

Vragen van het lid Van Dam (PvdA) met nummer 2009Z07392 

Vraag 1 
Kent u de berichten over een blokkade op gebruik van VOIP (via mobiel internet) 
door telecomaanbieders, mogelijk ondersteund door fabrikanten van smartphones 
als Apple, en het bericht dat de EU stappen overweegt?4 

Antwoord  
Ja, ik ben bekend met de berichtgeving van een blokkade op gebruik van VoIP via 
mobiel internet. Deze situatie speelt met name in de VS, zoals ook blijkt uit het 
artikel waar u naar verwijst. Daarin wordt gemeld dat alle vier grote `US carriers' 
beperkingen opleggen aan diensten zoals VoIP. In ons eigen land ziet de markt er 
echter anders uit en kan de consument bij verschillende operators kiezen voor 
een mobiel internetabonnement waarbij gebruik van VoIP is toegestaan. Ik 
verwijs daarbij naar mijn antwoord op vraag 1 van de leden Gesthuizen en 
Gerkens (beiden SP) over de beperking van VoIP. 

Ik ben ook bekend met de stappen die de EU overweegt in het kader van het 
ÂŽNew Regulatory Framework (NRF)ÂŽ. Ik verwijs daarvoor naar mijn antwoord op 
vraag 6 van de leden Gesthuizen en Gerkens.  

Vraag 2 
Deelt u de mening van Eurocommissaris Reding dat het gebruik van 
internetdiensten door telecomaanbieders niet geblokkeerd mag worden? Bent u 
het er tevens mee eens dat telecomaanbieders op deze manier hun machtspositie 
als aanbieder van internettoegang misbruiken? En bent u het er tot slot ook mee 
eens dat de consument bij het afsluiten van een abonnement ervan uit had 
mogen gaan dat hij met het kopen van `onbeperkte toegang tot internet' geen 
beperkingen zou ervaren bij gebruik van internetdiensten en dat derhalve 


4 Wired.com, 9 april 2009: "Open Mobile Internet Now!"http://blog.wired.com/business/2009/04/open-mobile-
int.html en TG Daily, 10 april 2009: "EU may force wireless carriers to allow VoIP on cellphones" 
http://www.tgdaily.com/html_tmp/content-view-42003-118.html 

                                                                                                             Pagina 4 van 7 






                                                                                        Directoraat-Generaal 
                                                                                        Energie en Telecom 
                                                                                        Directie  Directie 
                                                                                        Telecommarkt 
aanbieders van mobiel internet verplicht zijn gebruikers daadwerkelijk onbeperkte       
toegang te bieden?                                                                      Ons Kenmerk 
                                                                                        ET/TM / 9078729 
Antwoord                                                                                 
Het gaat mij te ver om in algemene zin te stellen dat het gebruik van 
internetdiensten door telecomaanbieders op geen enkele wijze geblokkeerd zou 
mogen worden. Algemeen wordt onderkend dat er goede technische redenen 
(zoals capaciteitsmanagement bij overbelasting van het netwerk) kunnen zijn             
waarom netwerkmanagement door een telecomaanbieder noodzakelijk is. Verder 
kan het om reden van productdifferentiatie wenselijk zijn dat er verschillende 
proposities in de markt zijn die aansluiten op de wensen van verschillende 
consumenten. 

Voor zover mij bekend roept Eurocommissaris Reding ook niet direct op tot een 
algemeen verbod op blokkade, maar doet zij een oproep aan nationale 
autoriteiten om op grond van de huidige Telecommunicatie- en 
Mededingingswetgeving goed te kijken naar gevallen waar partijen met 
aanmerkelijke marktmacht de introductie van nieuwe innovatieve diensten 
afremmen. Aangezien niet is vastgesteld dat één van de mobiele 
telecomaanbieders aanmerkelijke marktmacht heeft op de betrokken relevante 
markten en omdat iedere consument een innovatieve dienst als Skype kan 
afnemen, zie ik geen aanleiding te concluderen dat er sprake is van 
machtsmisbruik. 

Ik deel uw mening dat een consument bij de aankoop van een mobiel 
internetabonnement goed voorgelicht moet worden over de voorwaarden die zijn 
verbonden aan de te leveren diensten. Transparantie is een vereiste voor goede 
marktwerking. Ik steun uw pleidooi dat een operator, die claimt `onbeperkt 
toegang tot internet' te verlenen, dat dan ook moet doen. In voorkomend geval 
heeft de Consumentenautoriteit bevoegdheden om tegen oneerlijke 
handelspraktijken op te treden. 

Vraag 3 
Bent u het er in zijn algemeenheid mee eens dat aanbieders van internettoegang 
niet de vrijheid horen te hebben te bepalen welke diensten consumenten wel en 
niet kunnen gebruiken op internet, omdat zij zich anders een machtspositie 
verschaffen ten opzichte van zowel consumenten als dienstenaanbieders? 

Antwoord 
Ik vind netneutraliteit belangrijk in de zin dat gebruikers niet zonder goede reden 
moeten worden beperkt in hun gebruiksmogelijkheden. Tegelijkertijd vind ik dat 
aanbieders in een concurrerende markt in beginsel de vrijheid moeten hebben om 
die diensten aan te bieden die passen bij de behoeften van gebruikers.  
Toegespitst op de Nederlandse mobiele internetmarkt constateer ik dat er op dit 
moment geen aanbieder van mobiele internettoegang is aangewezen als partij 
met aanmerkelijke marktmacht. Mocht er op enig moment een aanbieder zijn met 
aanmerkelijke marktmacht, en die aanbieder zou zijn marktmacht misbruiken, 
dan kunnen verschillende toezichthoudende instanties hier tegen optreden (zie 
beantwoording vraag 6).  

                                                                                        Pagina 5 van 7 






                                                                                                                Directoraat-Generaal 
                                                                                                                Energie en Telecom 
                                                                                                                Directie  Directie 
                                                                                                                Telecommarkt 
Vraag 4                                                                                                          
Deelt u de mening dat derhalve niet slechts gebruik van VOIP via mobiel internet                                Ons Kenmerk 
op het spel staat, maar dat deze kwestie een precedent kan hebben ten aanzien                                   ET/TM / 9078729 
van de machtspositie die aanbieders van internettoegang kunnen spelen ten                                        
aanzien van dienstenaanbieders en consumenten? 

Antwoord  
Ik deel de mening dat deze kwestie niet slechts het gebruik van VoIP via mobiel                                  
internet betreft, maar breder gezien moet worden. Het betreft hier het vraagstuk 
van netwerkneutraliteit, de wijze waarop aanbieders van internettoegang omgaan 
met het verkeer dat over hun netwerk loopt. Hierbij staan de begrippen 
transparantie en keuzevrijheid voor de consument centraal. Ik hecht zeer aan 
deze begrippen. Vooruitlopend op een transparantieverplichting in het NRF ben ik 
reeds in gesprek met de sector over hoe transparantie beter vorm kan worden 
gegeven. Dat kan namelijk beter, zoals ook naar voren komt uit het in mijn 
opdracht uitgevoerde onderzoek5 naar netneutraliteit (het al dan niet verschillend 
behandelen van internetverkeer) door bureau Dialogic. Daarnaast zal ik de markt 
uiteraard goed in de gaten houden. Op het moment dat blijkt dat innovatieve 
diensten relatief moeilijk toegang krijgen tot de Nederlandse markt, zal ik 
overwegen minimum kwaliteitseisen te stellen aan telecomaanbieders, een 
maatregel waarover ik na de implementatie van het NRF beschik. 

Vraag 5 
Bent u bereid Eurocommissaris Reding actief te ondersteunen in haar inzet om in 
Europa een dergelijke blokkade van internetdiensten door aanbieders van 
internettoegang te verbieden? 

Antwoord  
Zoals vermeld in antwoord 2 deel ik de mening van Eurocommissaris Reding dat 
op grond van de huidige Telecommunicatie- en Mededingingswetgeving goed 
gekeken moet worden naar gevallen waar partijen met marktmacht de introductie 
van nieuwe innovatieve diensten afremmen. Mocht mevrouw Reding om een 
actieve ondersteuning van deze inzet vragen, dan ben ik uiteraard bereid die te 
geven. 

Vraag 6 
Bent u bereid de Consumentenautoriteit te verzoeken in Nederland op te treden 
tegen Apple en / of T-Mobile voor hun rol in het blokkeren van VOIP, dan wel 
andere producenten die zich hier ook aan schuldig maken? 

Antwoord  
Er zijn verschillende toezichthoudende instanties die een rol kunnen spelen als het 
beeld ontstaat dat de Nederlandse consument onvoldoende keuzevrijheid heeft bij 
het afnemen van mobiele internetdiensten. Naast de Consumentenautoriteit, die 
toeziet op oneerlijke handelspraktijken, spelen OPTA en NMa een rol. OPTA zal 
toezicht houden op de in het NRF aangekondigde transparantieverplichting en kan 
verplichtingen opleggen indien er sprake is van aanmerkelijke marktmacht. De 


5 Onderzoek als aangekondigd in mijn beleidsbrief Convergentie (TK 2007-2008, 26643, nr.126). Dat onderzoek 
zal binnenkort worden afgerond. 
                                                                                                                Pagina 6 van 7 






                                                                                            Directoraat-Generaal 
                                                                                            Energie en Telecom 
                                                                                            Directie  Directie 
                                                                                            Telecommarkt 
           NMa speelt een rol indien er sprake is van misbruik van een economische           
           machtspositie of indien er tussen ondernemingen mededingingsbeperkende           Ons Kenmerk 
           afspraken zijn gemaakt. In het geval van een inbreuk op de relevante wet- en     ET/TM / 9078729 
           regelgeving kunnen deze instanties optreden.                                      






(w.g.)     drs. F. Heemskerk 
           Staatssecretaris van Economische Zaken 



                                                                                            Pagina 7 van 7 






> Retouradres Postbus 20101 2500 EC Den Haag 
                                                                                                          Directoraat-Generaal 
De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal                                                     Energie en Telecom 
                                                                                                          Directie Telecommarkt 
Binnenhof 4 
                                                                                                          Bezuidenhoutseweg 30  
2513 AA  `s-GRAVENHAGE                                                                                    Postbus 20101 
                                                                                                          2500 EC Den Haag 
                                                                                                          T 070-3798911 (algemeen) 
                                                                                                          www.ez.nl 
                                                                                                          Behandeld door 
                                                                                                          Marloes van Caspel 
                                                                                                          T  070 379 81 37 




---- --