Grote verschillen in waardevermindering auto's

28/05/2009 11:32

Vroemm.nl

Tussen auto's bestaan grote verschillen in de waardevermindering. Verschillen tussen modellen kunnen oplopen tot maar liefst 30% bij een verkoop na drie jaar. Zelfs binnen bepaalde klassen bestaan er belangrijke verschillen. Een consument kan hierdoor een enorme besparing op zijn autokosten realiseren. In de regel zijn kleinere op benzine rijdende auto's het meest waardevast en grotere dieselrijdende modellen het minst.

Top waardevaste auto's

Vroemm.nl heeft marktonderzoek gedaan naar de waardevermindering van 100 populaire auto's van het moment. Uit dit onderzoek is gebleken dat hierin veel verschil bestaat. Gebaseerd op dit onderzoek heeft Vroemm.nl een ranglijst samengesteld van de meest waardevaste auto's. De Toyota Aygo voert de lijst aan. Na drie jaar autobezit en 20.000 gereden kilometers per jaar heeft deze auto gemiddeld nog een waarde van 78% van zijn nieuwprijs. De Toyota Aygo wordt in de ranglijst gevolgd door de Suzuki Swift en de Mini. Opvallend is dat in de top 10 voornamelijk kleine auto's staan van Aziatische fabrikanten. De hekkensluiters van de ranglijst zijn de Renault Laguna, Alfa Romeo 159, Citroen C5 en de grote MPV's Chrysler Voyager en Renault Espace. Deze auto's brengen gemiddeld na drie jaar nog maar circa 47% van hun nieuwwaarde op.

Tabel: Top 10 meest waardevaste en top 10 minst waardevaste modellen

(zie bijlage)

Gebaseerd op 20.000 kilometer per jaar en drie jaar autobezit. Occasionprijzen per mei 2009.

De complete lijst van 100 populaire auto's is te raadplegen op http://www.vroemm.nl/autorestwaarde.

Verschillen binnen autotypes

Dat de top 10 meest waardevaste auto's grotendeels bestaat uit kleine auto's betekent niet dat alle kleine auto's waardevast zijn. Zo is bijvoorbeeld een Citroen C2 na gelijk autobezit gemiddeld maar 61% van zijn nieuwprijs waard en een Nissan Micra zelfs nog maar 57%. Binnen de meest verkochte middenklasse auto's bestaan ook aanzienlijke verschillen. Zo heeft een Volkswagen Golf gemiddeld 59% van zijn waarde na drie jaar, terwijl een Renault Megane na hetzelfde aantal kilometers en jaren nog maar een gemiddelde waarde van 49% heeft. Op een nieuwwaarde van 25.000 euro betekent dit na drie jaar toch een aanzienlijke besparing van zo'n 2.500 euro.

Uit het onderzoek blijkt verder dat in de huidige markt een diesel gemiddeld genomen een 5% tot 9% hogere afschrijving kent dan de benzine variant van hetzelfde model. Dat de diesel minder waardevast is, geldt bij nagenoeg alle onderzochte modellen.

Berekeningswijze

De berekening is gebaseerd op bijna 200.000 occasions van 100 populaire modellen van dit moment. Om meegenomen te worden in de berekening dient het model ten minste drie jaar geleden geïntroduceerd. Per automodel is door Vroemm.nl een rekenkundig afschrijvingsmodel ontwikkeld, gebaseerd op actuele marktgegevens. Het model houdt onder meer rekening met het merk en type van de occasion, de kilometerstand, de leeftijd van de auto, type brandstof en andere specifieke kenmerken van de te koop staande auto. Voor elke auto wordt een jaarkilometrage van 20.000 verondersteld. Door de berekende waarde van de auto te vergelijken met de historische nieuwprijs wordt de relatieve waardevermindering verkregen.

Waardevermindering en autokosten

Waardevermindering ofwel afschrijving is een van de grootste kostenposten van een autobezitter. Een potentiële autokoper neemt dit echter vaak beperkt mee bij de keuze van een nieuwe auto. Een belangrijke reden hiervoor is dat tot voor kort goede en betrouwbare gegevens over kosten moeilijk of alleen tegen betaling te verkrijgen waren. Vroemm.nl brengt hier verandering in. Naast de afschrijvingskosten berekent Vroemm.nl voor elke auto ook de totaal verwachte maandkosten. Hierin wordt naast afschrijving ook meegenomen: reparatie, onderhoud en banden, wegenbelasting, verzekering en financiering.

Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl





http://www.vroemm.nl/autorestwaarde