Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Officiële oprichting van de rijksrederij

Toespraak | 18-05-2009 | Madurodam | Staatssecretaris Tineke Huizinga-Heringa

Alleen de uitgesproken tekst geldt.

Dames en heren,

De totstandkoming van de Rijksrederij was een hele puzzel. Geen gemakkelijke, met zoveel verschillende partijen. Dit was het serieuze werk, een puzzel van `minstens duizend stukjes'. Gelukkig houden we bij de rijksoverheid van een pittig vraagstuk. We zijn er dan ook uitgekomen met elkaar. De rollen, de verantwoordelijkheden en de euro's zijn verdeeld. Daar mogen we trots op zijn.

Je zou kunnen zeggen dat we vandaag het laatste puzzelstukje leggen met deze ondertekening. Laten we - in vogelvlucht - nog eens stilstaan bij het begin.

De Kustwacht Nieuwe Stijl, opgericht in 2007, is een wezenlijk onderdeel van de `Andere Overheid'. Het is een kustwacht met meer verantwoordelijkheid, minder bureaucratie en betere samenwerking van de betrokken ministeries.

De Kustwacht Nieuwe Stijl leidde tot vraag op of deze nieuwe en betere aanpak ook niet zou moeten gelden voor het beheer van de schepen. Het leek logisch om de schepen van de kustwacht en die van andere onderdelen van de overheid onder te brengen op één locatie en met één beheerder.

Vandaag is het zover, het feestelijke moment van de officiële oprichting van de Rijksrederij. In die organisatie brengen we de schepen onder van de kustwacht en van drie ministeries; die van Financiën, Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en van Verkeer en Waterstaat. Een mooi staaltje van samenwerking.

Met de Rijksrederij staat er één professionele vlootbeheerder klaar voor de rijksoverheid. Het gezamenlijk vlootbeheer maakt het mogelijk om te besparen op de kosten, zowel van aanschaf als van onderhoud van de schepen.
We kunnen doelmatiger organiseren. De inzet van schepen en personeel kan flexibeler. Er kan bijvoorbeeld een pool worden gevormd van nautische bemanningsleden, met bijbehorend uniform personeelsbeleid. Centrale inkoop maakt het bovendien mogelijk om een evenwichtige vloot in te richten van de juiste omvang. Een vloot die in balans is met de behoefte. Er zal sprake zijn van standaardisering. Daardoor worden de schepen - tot op zekere hoogte - uitwisselbaar. Kortom, door de centrale aanpak beperken we de bureaucratie en besteden we overheidsgeld zo zorgvuldig mogelijk.

Daarnaast zie ik, als ik kijk naar de vakmatige kant, grote voordelen zowel voor de departementen als voor de mensen die bij de Rijksrederij werken. In de gebundelde rederij komt veel kennis en expertise op het gebied van scheepsbouw en scheepsuitrustingen bijeen. Deze nieuwe organisatie leent zich er bij uitstek voor nationaal en internationaal voorop te lopen.

Zoals gezegd, de oprichting van de rijksrederij was een hele puzzel. Om zover te komen hebben we stevige discussies moeten voeren. Bijvoorbeeld op personeelsgebied, ik wil daar geen doekjes om winden. Per departement gold een verschillende interpretatie van de arbeidsvoorwaarden. Ik begrijp dat mensen in zo'n situatie de neiging hebben om vast te houden aan wat ze hebben. Het siert de betrokkenen dat ze bereid waren om de blik op de toekomst te richten. Er ligt nu een uniform pakket met arbeidsvoorwaarden, waarmee we verder kunnen. Dames en heren,
Het is mooi dat we gezamenlijk zover zijn gekomen. De oprichting van de Rijksrederij was een puzzel, maar met het resultaat hebben we goud in handen. Er zullen zich vast en zeker nog wel meer overheidsorganisaties aansluiten. De Rijksrederij is een instelling waar vakmanschap en doelmatigheid hand in hand gaan. Een geoliede instelling waarop we trots mogen zijn. Wie wil daar nou niet bijhoren?

Laten we daar, na de ondertekening, met elkaar het glas op heffen!