Ingezonden persbericht



- PERSBERICHT -

Europese verkiezingen en de jeugd: LAAT JE HOREN en stem! Nieuwe MTV clip roept jeugd op om te stemmen

Amsterdam, 28 Mei 2009.
Met nog maar twee weken te gaan tot de verkiezingen voor de Europese Commissie, lanceert MTV Networks International het tweede deel van hun gezamelijke "Can you hear me Europe?"campagne met een nieuwe on-air clip die jong Europa gebied hun stem te gebruiken en naar het stemhokje te gaan. Daarnaast is vanaf 18 mei een speciale documentaire te zien over de relatie van jonge mensen met de Europese Unie en hun politieke betrokkenheid in het algemeen.

Margot Wallström, Vice President van de European Commissie zegt hierover: "Ik hoop dat jongeren zich realiseren hoe belangrijk het is dat ze hun stem laten horen. Onthoud goed dat als je niet stemt en iemand anders wel, dan is het hun stem die telt, niet de jouwe."

"Als MTV hebben wij het voorrecht om te kunnen luisteren naar de jongeren generatie. Dat is ook onze missie," zegt Antonio Campo dall'Orto, Executive Vice President of Music Brands for MTV Network International. "Er zijn genoeg belangrijke en krachtige dingen om te zeggen en ons streven is om institiuties te laten luisteren naar hen omdat we geloven niet naar de toekomst kunnen kijken zonder deze generatie. "

Vanaf begin april roept de 'Can you hear me Europe' campagne jongeren tussen de 18 en 24 al op om hun mening te uitten door middel van een serie van online clips en tv spots op MTV door de hele Europese Unie. De spot laat jongeren zien die de straat op gaan en grote luidsprekers hangen aan de Eiffeltoren, het Coliseum en de Big Ben.

De bijbehorende interactieve website « Can you hear me Europe? » biedt jongeren een platform om zich te uitten en de Europese Unie te vertellen wie ze zijn en om Brussel deel te maken van hun bezorgdheid, dromen, klachten en idealen.

Op 30 april waren jongeren vanuit de hele Europese Unie uitgenodigd om deel te nemen aan de grooste sound wave in de Europese geschiedenis. Duizenden jongeren verzamelden zich in Brussel, Berlijn, Milaan en Praag om te schreeuwen: "Can you hear me Europe?".

Anderen namen deel aan de grote schreeuw van waar ze ten tijde van de schreeuw dan ook waren - vanuit hun raam, hun klaslokaal of van achter hun webcam. Velen van hen hebben hun video's geupload waarin ze hun gevoel over Europa kenbaar maken. De maker van de meest populaire video wint twee tickets naar Malta om daar aanwezig te zijn bij MTV's grootste concert van het jaar.

Tijdens de vorige Europese verkiezingen was de opkomst van jongeren tussen de 18 en 24 bijzonder lag, rond de 40 procent.

Campagne material is beschikbaar op onze online persbank: http://85.255.198.139/mostra/mtv/

De 'Call to Vote' clip en de MTV Special zijn te downloaden op: ftp://EpElectionMTV:election78++@ftp.mostra.com (login: EpElectionMTV ; password : election78++)