Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

AMMA award voor onderzoek kijkgedrag op internet

SKO, INTOMART GFK EN NEDSTAT WINNAAR HANS DU CHATINIER PRIJS

Amsterdam, 28 mei 2009 - Op de uitreiking van de MWG Annual Masters of Media Awards (AMMA) hebben Stichting KijkOnderzoek (SKO), Intomart GfK en Nedstat de Hans du Chatinier prijs voor professionals in ontvangst genomen voor het Streaming TV onderzoek. De onafhankelijke jury, bestaande uit zes deskundigen uit de media sector, stelde vast dat het Streaming TV onderzoek uitstekend inspeelt op een belangrijke nieuwe ontwikkeling van het mediumtype televisie, namelijk het kijken van televisie via internet.

In opdracht van SKO brengt Nedstat sinds juli 2007 de consumptie van televisieprogramma's op het internet in kaart. In de rapportages, die worden verzorgd door Intomart GfK en dagelijks beschikbaar zijn op www.kijkonderzoek.nl, wordt het aantal opgevraagde streams op de dag van uitzending en de zes daaropvolgende dagen getoond. Door deze cijfers naast de normale kijkcijferinformatie te zetten ontstaat een completer beeld van de populariteit van programma's en het online gedrag van de Nederlandse kijker.

Het juryrapport beoordeelde het Streaming TV onderzoek als een systematisch opgezet onderzoek waarbij alle partijen die betrokken zijn bij online televisie vanuit hun eigen expertise hebben bijgedragen aan het succes: "Het onderzoek levert een aantal duidelijke resultaten op: de afbakening van het begrip web-tv, een innovatief meetsysteem en een bruikbare rapportage van streams bij de reguliere kijkcijfers."

De jury was verder vol lof over de manier waarop de resultaten worden gepresenteerd: "Naast de presentatie aan de vakgenoten is er ook aandacht besteed aan het informeren van het algemene publiek. Door deze brede aanpak wordt ook de maatschappelijke relevantie in kaart gebracht, namelijk het volgen van de consument in zijn gebruik van de groeiende mogelijkheden van televisiekijken."

De prestigieuze Hans du Chatinier Award is een prijs voor bijzondere commerciële communicatieonderzoeken. Doel van de prijs is het vakgebied van het marktonderzoek verder te stimuleren, kennis te vergroten, te verdiepen en te delen en theoretische kennis te vertalen naar praktische toepasbaarheid en effectiviteit van communicatie. Voor de Hans du Chatinier Award wordt ieder jaar een speciale onderzoeksjury samengesteld.

Over Stichting KijkOnderzoek

Stichting KijkOnderzoek (SKO) is opgericht in 2000 en is verantwoordelijk voor aanpassingen en innovaties in de methode van het kijkonderzoek en de controle en rapportering van de kijkcijfers. SKO voert het kijkonderzoek niet zelf uit, maar laat dat doen door de onderzoekbureaus Intomart GfK en MediaXim.

De gegevens over het programma- en reclameaanbod (MediaXim) en de gegevens over het kijkgedrag (Intomart GfK) vormen de 'ruwe data'. SKO geeft voor de gebruikers van de ruwe data richtlijnen uit voor de berekening van de diverse resultaten, zoals kijkdichtheid, marktaandeel en bereik. Er is precies omschreven hoe kijkcijfers berekend moeten worden om te voorkomen dat verschillende resultaten in de markt worden gebruikt. Dagelijks zijn de belangrijkste kijkcijfers te vinden op de website www.kijkonderzoek.nl.

Over Intomart GfK

Intomart GfK is een van de grootste full service marktonderzoeksbureaus van Nederland. Intomart GfK maakt deel uit van de GfK-group, met vestigingen en partners in meer dan 100 landen wereldwijd.

Naast mediaonderzoek (onder andere kijk- en luisteronderzoek, internet bereiksonderzoek en printbereiksonderzoek) is Intomart GfK ook toonaangevend in beleidsonderzoek en marktonderzoek.

Over Nedstat

Nedstat is Europees marktleider in web analytics.

De Nedstat producten en services stellen bedrijven en organisaties in staat het rendement van hun online communicatie en business te verbeteren. Nedstat maakt web analytics simpel, duidelijk en toegankelijk voor gebruikers van alle niveaus en disciplines. Producten zijn daarom makkelijk te gebruiken, rapporten zijn helder en snel toegankelijk, aanpassingen zijn eenvoudig en de service en support zijn persoonlijk en van hoge kwaliteit.

Nedstat telt 140 medewerkers in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Tot de klantenkring behoren vele gerenommeerde en wereldwijd opererende ondernemingen zoals Electrabel, Ernst & Young, KarstadtQuelle, Panasonic, Renault en Wolters Kluwer, alsmede diverse overheidsinstanties en non-profitorganisaties.

Accreditaties van onafhankelijke, toonaangevende instituten in Europa, zoals ABC electronic, OJD, Kia en Audiweb garanderen dat metrics van klanten in overeenstemming zijn met de gestelde standaarden.